Fransk containergigant udvider antallet af nye megaskibe

Maersk Lines annoncerede partnere fortsætter deres aggressive nybygningsplaner, mens konkurrencemyndighederne overvejer den planlagte P3-alliances skæbne.

En forbedret balance i selskabet og ny finansiering fra kinesiske skibsværfter har fået franske CMA CGM, verdens 3. største containerrederi og partner i den annoncerede P3-alliance med Maersk Line og MSC, til at udvide antallet af nye 16.000 teu-skibe, som rederiet planlægger at bestille.

"Vi har ingen planer om yderligere nybygningsordrer i 2013, men vi har udvidet serien af 16.000 teu skibe til i alt ni, og disse vil formentlig blive leveret i 2015," siger  Rodolphe Saade, direktør i CMA CGM, til Journal of Commerce.

Maersk Line: P3s nøglehavn i Asien fortsat i spil 

Nyheden om yderligere nybygningsordrer fra det franske rederi kommer få dage efter oplysninger om, at schweiziske MSC med nybygningsordrer de sidste to måneder overhaler såvel Maersk Line og taiwanesiske Evergreen som det rederi, der har den største ordrebog overhovedet. En kendsgerning, der ifølge Alphaliner kan udløse modaktioner fra konkurrenterne.

MSC nærmer sig således Maersk Line i størrelse og på et tidspunkt, hvor containerindustrien ligger underdrejet på grund af alt for mange nye skibe på ruterne mellem Asien og Europa og lave rater.

Ny mega-alliance udvander rederiernes profil 

CMA CGM har foreløbig fået leveret de første tre mega-skibe i serien fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea, Marco Polo, Alexander von Humboldt og Jules Verne. De nye skibe skal ifølge Rodolphe Saade bygges på kinesiske værfter i kraft af favorable finansieringsvilkår. Puljen af kommende nybygninger omfatter også skibe på 9.000 teu, i alt 10 styk med planlagt levering i 2014.

Foto: CMA CGM
Foto: CMA CGM

Den anden P3-partner, MSC, har siden 2009 bestilt nye skibe svarende til 473.000 teu inklusiv 97.000 teu, der allerede er leveret, mens 376.000 skal leveres over de kommende tre år.

Alphaliner vurderer, at MSCs voldsomme flådeudvidelse kan udløse reaktioner fra konkurrenterne. De tre partnere og verdens tre største containerrederier i den annoncerede P3-alliance, kontrollerer i øjeblikket 37 procent af verdens samlede containerflåde.

Maersk Line har efter bestillinger på 20 Triple-E på hver 18.200 teu indstillet al nybygningsaktivitet.

P3-samarbejdet afventer godkendelse fra konkurrencemyndigheder i bl.a. EU, USA og Kina.

Maersk Lines nye partner i kæmpe kapacitets-boost 

Konkurrenter skal på storindkøb for at matche P3 

Drewry: P3-alliancen sætter sig helt på to hoved-ruter 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også