Maersk Line topper ny opgørelse over produktivitet
![Foto: Worldslargestship.com / Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5691817.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Skibet.jpg)
De store containerrederier er i takt med den negative rateudvikling i forbindelse med den kroniske overkapacitet, der forventes at vare nogle år endnu, gået efter besparelser i de faste omkostninger og øget produktivitet på rederierne globale repræsentationer. Og i forhold til produktivitet, der bl.a. kan beregnes ud fra, hvor mange teu hvert rederi håndterer i gennemsnit per kontor, topper Maersk Line en ny opgørelse, som analysehuset SeaIntel har udarbejdet. Maersk Line har samtidig forøget antallet af kontorer rundt om i verden markant i løbet af de sidste to år.
Maersk Lines nærmeste konkurrenter på produktivitetslisten er OOCL, MSC, CSCL og Hanjin, der alle har en produktivitet i størrelsesordenen 30.000-40.000 teu per kontor. I bunden af listen ligger CMA CGM, Zim, Cosco og Hamburg Süd, og ifølge SeaIntel skyldes det deres valg om at have en stor grad af lokal repræsentation.
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/Dsh4ml2DaSNPFZ0by03wiR1cIEswNqN0i_4KXZTvnMA/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle4708572.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fabout_gallery_esplanaden50_gallery.jpg)
SeaIntel understreger, at de fleste af de i alt 14 analyserede rederier har forøget deres produktivitet med MSC og Hanjin helt i front i denne udvikling, mens det er gået tilbage for rederier som chilenske CSAV, HMM OOCL og Cosco.
Halvdelen af de 14 rederier har nedbragt antallet af deres globale repræsentationer i løbet af de sidste to år, mens fem rederier har forøget deres lokale repræsentation.
CMA CGM har de fleste lokale kontor og agenturer. Det franske rederi har i alt 479 kontorer, ni færre end i 2011, i 148 lande.
Omvendt har Maersk Line, OOCL og især Cosco forøget af antallet af kontorer markant, skriver SeaIntel i analysen, der også giver et indblik i rederiernes forskellige salgsstrategier, hvor nogle har valgt en stærk lokal tilstedeværelse, mens andre i højere grad har valgt at tillbyde digitale og mere specialiserede løsninger, der kræver større kontorer og specialister til sådanne opgaver.
Søren Skou varsler ny æra for shipping
Maersk Line: Ny organisation er et stærkt fundament
Sådan foregår afskedigelserne i Maersk Line
Relaterede artikler
Maersk Line: Ny organisation er et stærkt fundament
For abonnenter