En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
12.06.2012kl. 12.13

Sådan foregår afskedigelserne i Maersk Line

Maersk Line har taget fat på omorganiseringen, der vil betyde farvel til 400 medarbejdere, heraf 250 i København. Processen foregår i tre runder og skal ske så hurtigt som muligt, oplyser rederiet.
Foto: Maersk
Foto: Maersk
af JAKOB VESTERAGER

Omorganiseringen af Maersk Line, der bl.a. vil føre til nedlæggelse af 400 job, heraf ca. 250 på Esplanaden i København, er i gang. Den foregår i tre runder, hvor den første er i dag, og den sidste finder sted 22. juni. Herefter vil  alle medarbejdere vide, om de beholder deres job, begynder i en ny stilling eller skal finde arbejde uden for verdens største containerrederi.

"Fra nu af og frem til 22. juni sker afskedigelserne, og det sker fra toppen og ned. Øverst er line og management board. Så kommer det andet lag, som bliver sat på plads i dag, når organisationsplanen bliver fremlagt, og så fortsætter det nedad indtil den 22. juni, hvor alle har fået at vide, hvordan og hvorledes," siger pressechef i Mærsk-gruppen, Michael Christian Storgaard, til ShippingWatch.

Medarbejderne vil altså i dag blive præsenteret for organisationsplanen, hvori de to øverste ledelseslag er fastlagt, efter at CFO Peter Rønnest Andersen mandag forlod sin stilling. Planen viser i detaljer, hvordan organisationen i det nye Maersk Line kommer til at se ud.

To runder til

"Den enkelte leder får i dag at vide, hvilken afdeling vedkommende skal stå i spidsen for, hvilke opgaver afdelingen skal udfylde, og hvor mange pladser, den har osv. Nogle afdelinger vokser jo, mens andre bliver mindre. Og så begynder man at sætte organisationen stille og roligt sammen frem til 22. juni," siger Michael Christian Storgaard.

Stemningen på Esplanaden er selvsagt ikke god i disse dage, men Michael Christian Storgaard understreger, at der gøres alt fra ledelsens side, for at afslutte omorganiseringen så hurtig som muligt.

"Stemningen er jo, som den har været siden den 1. juni (hvor ændringen blev offentliggjort, Red.), men det er klart, at den er trykket. Det, der har været allervigtigst for Maersk Line er, at det går så hurtigt som muligt. Netop i dag er fokus på internt at fortælle organisationen, hvad det er, der sker, og hvad det er, man vil. Vi viser, hvor folk kan søge oplysninger, og hvor de personer, der eventuelt skal fratræde, kan finde informationer om, de fratrædelsesordninger, der er forhandlet på plads," siger Michael Christian Storgaard.

Fokus på rigtig fratrædelsespakke

For de ca. 250 ansatte, der må forlade Maersk Lines hovedkvarter på Esplanaden, er medarbejderrepræsentanter og ledelse blevet enige om en fratrædelsespakke, der kan hjælpe de ansatte med at finde nyt arbejde. For de resterende 150 medarbejdere i et af de fem andre kontorer rundt om i verden, er der ikke endnu kommet en fratrædelsespakke på plads..

"Man har sikret sig, at medarbejderne får en længere opsigelsesperiode udover den normale, og så får de også garanteret tre måneders fritstilling med løn ud over opsigelsesperioden, der forbedrer deres mulighed for at søge job," siger Michael Christian Storgaard.

Derudover etablerer Maersk Line en intern/ekstern jobbank og har hyret outplacement services, der hjælper med at finde nye job til ansatte. Rederiet har også etableret en gruppe på Linkedin.

Den nye organisation

Maersk Lines nye organisation vil fremover have fem funktionsområder. Det drejer sig om Trade & Marketing (med vincent Clerc som chef), Commercial (Lucas Vos er chef), Operations (Morten Engelstoft er chef), Strategy, Finance & Transportation (Jakob Stausholm er chef) og Human Resources, hvor Bill Allen er chef.

De største ændringer er ifølge Maersk Line, at de to tidligere afdelinger "Finance" og "Strategy & Transformation" bliver lagt sammen til en afdeling,  og at "Operations" og "Trade & Marketing" bliver strømlinet, mens kunde- og salgsaktiviteter bliver samlet i Commercial-afdelingen.

Ændringerne skal give mindre indrapportering og mere direkte og praktisk fokus på markederne, der leder til hurtigere reaktionstid, oplyser rederiet.

Maersk: Rønnest-farvel del af ny organisation

Maersk Lines CFO Peter Rønnest forlader rederiet

Mærsk-chef: Ny organisation skal holde i flere år 

Maersk Line vil afskedige 250 ansatte i København 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Line

    Maersk: Rønnest-farvel del af ny organisation

  • Maersk Lines CFO Peter Rønnest forlader rederiet

  • Mærsk-chef: Ny organisation skal holde i flere år

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren IT Supporter

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge