Maersks superskib sejler under kapacitet på jomfrurejse

Når Maersks første megaskib ud af 20 i Triple-E klassen i dag, fredag, begiver sig ud på sin jomfrurejse, bliver det med langt færre containere, end skibet egentlig har plads til.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

Mærsk Line's første containerskib ud af 20 i triple-E klassen, der er verdens største af sin slags, begynder i dag, fredag, sin jomfrurejse fra et skibsværft i Sydkorea. Men skibet vil starte sin tjenestetid lastet langt under kapacitet, trods forhåbninger om, at skibet vil indvarsle en ny æra i containerbranchen. Det skriver Wall Street Journal.

Det er skibets enorme størrelse på knap 400 meter i længden 20 etager i højden og med plads til 18.000 containere, der volder problemer i flere havne, der endnu ikke er i stand til at håndtere de høje containerstakke. Ud af de 16 havne på verdensplan, der er certificeret til at håndterer skibe i triple-E klassen, mangler adskillige det nødvendige udstyr til at losse Mærsk Lines nye kæmpeskibe. Derfor vil skibet de første måneder sejle med kun 14.000 containere i gennemsnit.

Første Triple E-skib får hjemhavn i Hellerup 

"Vi vil operere det som et mindre skib det første par måneder, mens havnene opgraderer deres kraner. Der er ikke meget, vi kan gøre ved det her, mens infrastrukturen bliver tilpasset til større skibe, udtaler Lars Jensen, chef for Mærsk Lines Asien-Europa aktiviteter, til Wall Street Journal.

De nye skibe vil bruge 35 pct. mindre brændstof per container end Mærsks nuværende skibsflåde og dermed kunne give en konkurrencefordel, meddeler Mærsk Line. Med en pris på 185 mio. dollar per skib peger flere analytikere dog på, at de nye skibe er et stort sats i en tid, hvor en stor overkapacitet i branchen har presset fragtraterne.

"Triple-E skibene var designet til at sejle med fuld kapacitet. Hvis de ikke gør det, så vil der være en betydelig effekt på profitabiliteten," udtaler Jonathan Roach, containeranalytiker i Breamar Seascope, til Wall Street Journal.

Her overdrages det første Triple-E 

Maersk har tabt terræn til konkurrenterne

Mærsk-familien navngiver det første Triple-E gigantskib 

Her er de danske leverandører til Triple-E 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også