Mærsk-familien navngiver det første Triple-E gigantskib
Ana Uggla, datter af afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, var gudmor, da hun i dag fredag (fredag morgen tidlig dansk tid) navngav det første af Maersk Lines nye Triple-E containerskibe efter sin far ved en ceremoni på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering-værftet i Okpo i Sydkorea.
Skibet Maersk Mc-Kinney Møller forventes i drift sidst i juni. Yderligere fire af verdens foreløbig største containerskibe leveres fra værftet i løbet af 2013, mens de resterende 15 afleveres til rederiet i 2014 og 2015.

Til stede ved ceremonien i Sydkorea var desuden bl.a Ane Ugglas søn, CEO i Svitzer, Robert Uggla og CEO i Maersk Line, Søren Skou, oplyser Maersk Gruppens informationsafdeling. Herfra hedder det, at ceremonien forløb godt, ganske vist med en mindre forsinkelse, og i regnvejr.
Hård priskrig
Serien på i alt 20 skibe kommer ind i et marked, der er hårdt ramt af priskrig med noget nær rekordlave rater i den vestgående containertrafik mellem Fjernøsten og Nordeuropa. Siden Maersk Line under ledelse af daværende topchef Eivind Kolding skrev kontrakt på skibene i 2011, er markedet gået støt nedad i kraft af den svage globale økonomi og alt for mange skibe i den samlede containerflåde.
Triple-E fra Maersk Line vises frem
De fleste analytikere er derfor enige om, at tidspunktet for indsættelse af de nye Triple-E og andre rederiers næsten ligeså store skibe er det værst tænkelige. For Maersk Line er spekulationerne om den pris, rederiet aftalte med værftet i 2011 taget til i styrke, fordi værftspriserne siden er faldet markant. Det har andre rederier efterfølgende høstet betydelige fordele af.
Maersk Line regner tidligst med at kunne høste gevinsterne fra de store skibe i 2014.
Første Triple E-skib får hjemhavn i Hellerup
Priskrig tvinger redere til at sænke farten
Smedegaard: Asiaterne presser markedet
Smedegaard: Der er priskrig på Asien-Europa
Relaterede artikler:
Priskrig tvinger redere til at sænke farten
For abonnenter