En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
14.06.2013kl. 07.34

Mærsk-familien navngiver det første Triple-E gigantskib

Det første Triple-E skib er navngivet i dag i Sydkorea. Gudmor er formanden for A.P. Møller Fonden, Ane Uggla, der har givet skibet navn efter sin far, afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.
Foto: Thorbjørn Hansen
af OLE ANDERSEN

Ana Uggla, datter af afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, var gudmor, da hun i dag fredag (fredag morgen tidlig dansk tid) navngav det første af Maersk Lines nye Triple-E containerskibe efter sin far ved en ceremoni på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering-værftet i Okpo i Sydkorea.

Skibet Maersk Mc-Kinney Møller forventes i drift sidst i juni. Yderligere fire af verdens foreløbig største containerskibe leveres fra værftet i løbet af 2013, mens de resterende 15 afleveres til rederiet i 2014 og 2015.

Foto: Morten Flarup
Foto: Morten Flarup
 

Til stede ved ceremonien i Sydkorea var desuden bl.a Ane Ugglas søn, CEO i Svitzer, Robert Uggla og CEO i Maersk Line, Søren Skou, oplyser Maersk Gruppens informationsafdeling. Herfra hedder det, at ceremonien forløb godt, ganske vist med en mindre forsinkelse, og i regnvejr.

Hård priskrig

Serien på i alt 20 skibe kommer ind i et marked, der er hårdt ramt af priskrig med noget nær rekordlave rater i den vestgående containertrafik mellem Fjernøsten og Nordeuropa. Siden Maersk Line under ledelse af daværende topchef Eivind Kolding skrev kontrakt på skibene i 2011, er markedet gået støt nedad i kraft af den svage globale økonomi og alt for mange skibe i den samlede containerflåde.

Triple-E fra Maersk Line vises frem  

De fleste analytikere er derfor enige om, at tidspunktet for indsættelse af de nye Triple-E og andre rederiers næsten ligeså store skibe er det værst tænkelige. For Maersk Line er spekulationerne om den pris, rederiet aftalte med værftet i 2011 taget til i styrke, fordi værftspriserne siden er faldet markant. Det har andre rederier efterfølgende høstet betydelige fordele af.

Maersk Line regner tidligst med at kunne  høste gevinsterne fra de store skibe i 2014.

Første Triple E-skib får hjemhavn i Hellerup

Priskrig tvinger redere til at sænke farten

Smedegaard: Asiaterne presser markedet

Smedegaard: Der er priskrig på Asien-Europa 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Thorbjørn Hansen

    Første Triple E-skib får hjemhavn i Hellerup

  • Foto: APM Terminals

    Priskrig tvinger redere til at sænke farten

    For abonnenter

  • Smedegaard: Asiaterne presser markedet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • People and Operations Partner

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge