ShippingWatch

Maersk har tabt terræn til konkurrenterne

Det strømmer til med nye containerskibe på verdens have, men flådevæksten hos branchens største rederi, A.P. Møller – Mærsks Maersk Line, er den mindste blandt de store spillere.

Foto: Maersk Gruppen

Maersk Line kan ikke følge med rivalerne i størrelsen på containerflåden. I disse tider strømmer det til med nye containerskibe på verdens have, men flådevæksten hos branchens største rederi, A.P. Møller – Mærsks Maersk Line, er den mindste blandt de store spillere.

Det viser tal fra analysehuset Alphaliner, der har opgjort væksten i de enkelte rederiers flådekapacitet over de seneste 12 måneder.

Maersk Lines flåde er kun øget med 22.900 tyvefodscontainere (teu) til 2,63 mio. teu, svarende til mindre end 1 pct., mens vækstraterne har været meget større hos de nærmeste konkurrenter.

Eksempelvis har de to næststørste rederier, MSC og CMA CGM, som Maersk Line netop har aftalt at samarbejde tæt med, haft en vækst i flåden på henholdsvis 5 og 11 pct. Og taiwanesiske Evergreen har haft særdeles travlt med skibsdåbene: rederiet har modtaget skibe med en kapacitet på 156.500 teu, svarende til en flådevækst på 24 pct. i forhold til 1. juli sidste år.

Alt i alt opgør Alphaliner væksten blandt de 21 største rederier til 6,3 pct. i snit – og det vel at mærke på at tidspunkt, hvor trafikvæksten i de 30 største havne kun var på 2,7 pct.

Nu kommer Triple-E

Overkapacitet i containerbranchen har da også bidraget til, at fragtraterne har været under voldsomt pres i de senere år, især på den trafikerede rute mellem Asien og Europa. Sidste uge lykkedes det dog rederierne at presse en ratestigning igennem, der næsten tredoblede spotprisen på fragt på ruten.

Maersk Line kan i øvrigt se frem til en lind strøm af nye skibe i den kommende tid, når de første skibe fra den nye ”Triple E”-serie indsættes i rutenetværket.

Skibene, der hver har en kapacitet på omkring 18.270 teu, vil dog ikke nødvendigvis bidrage til øget kapacitetsvækst hos rederiet. Ledelsen har lovet at ”balancere” sin flåde ved at lade mindre skibe udgå.

Ifølge Alphaliner har Maersk-koncernen en markedsandel på 15,2 pct. af den globale containerflåde. Ved årsskiftet 2011-2012 var det tal på 16,0 pct..

/RITZAU FINANS

 

Konkurrenter skal på storindkøb for at matche P3

Maersk Line nyder godt af opbevaringsservice i Malaysia

Maersk Line: P3s nøglehavn i Asien fortsat i spil 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs