Uni-Tankers har grønt lys til flere køb

For at kunne være med blandt de store spillere skal Uni-Tankers ud og købe flere skibe. Det siger manden i spidsen for Uni-Tankers til ShippingWatch i forbindelse med offentliggørelse af rederiets regnskab for 2012/2013.

Uni-Tankers har været gennem en markant vækst det sidste halvandet år. Men rederiet vil gerne vækste flåden yderligere, for at kunne matche de andre store spillere i markedet.

"Vi er blevet enige med vores ejer og bestyrelse om, at virksomheden det næste års tid skal geares til vækst i fremtiden. Men hvis markedet begynder at vende, så stiger skibspriserne forhåbentlig også, og der skal vi være klar til at slå til. Så det er vores ambition at være i markedet for at kigge efter nye skibe, der vil passe ind i vores portefølje. Hvis vi skal kunne sammenligne os med nogle af de andre store spillere i markedet, skal vi nok op og eje fire til fem skibe mere inden for en overskuelig fremtid," siger adm. direktør i Uni-Tankers, Torben Andersen, til ShippingWatch.

I den henseende er det godt at være del af en solid koncern som United Shipping & Trading Company, fremhæver han. USTC fremlagde regnskab for koncernen selv samt datterselskaberne tirsdag, hvor en lavere omsætning kunne ses.

USTC fik lavere omsætning i hårdt marked 

"Jeg har grønt lys fra Torben Østergaard-Nielsen (koncernejer for USTC, red.) til at købe flere skibe. Det kræver i dag dels en større egenfinansiering, men også et godt og solidt navn hos bankerne. Finansieringsgraden til køb af skibe varierer meget i dag, men overvejende skal man være villig til stille med noget kapital selv også."

Ikke kønt

Uni-Tankers har netop afleveret et regnskab for 2012/2013, der byder på et markant lavere resultat end året før, selvom omsætningen er steget. Men det er forventeligt, når man er ved at transformere sin forretning fuldstændig i et underdrejet marked, siger Torben Andersen.

"Det er da ikke noget kønt regnskab, men omvendt er det heller ikke noget uventet regnskab. Vi har været gennem en meget spændende periode, hvor Uni-Tankers for halvandet år siden var en meget lille spiller i intermediate–segmentet. Vi havde fem skibe og ni medarbejdere, mens vores befragtning lå hos Maersk. Så overtog vi Erria og har derudover købt flere skibe. Samtidig har vi udvidet vores egen befragtning i Uni-Chartering betragteligt, blandt andet med kontorer i Tyrkiet, Frankrig og USA, og derfor er det blevet en helt anden forretning nu," siger Torben Andersen.

Voldsom vækst

I dag ejer Uni-Tankers lidt over 40 skibe i small- og intermediate-segmentet for sejlads af olie og kemikalier. Samtidig er medarbejderstaben på hovedkontoret kommet op over 50, mens de mange nye skibe har betydet overtagelsen af næsten 500 søfolk. Erria-flåden er blevet implementeret godt, og Torben Andersen regner med at kunne sætte flueben ud for en færdiggjort implementeringsproces 1. september. Med andre ord har det sidste halvandet år været hektisk for Uni-Tankers. Og det afspejler sig i regnskabet.

Erria fik overskud på driften i andet kvartal 

Rederiets mange nye skibe blev købt til markedspriser, som siden da bare er faldet. Derfor har Uni-Tankers måtte nedskrive flådens værdi med 189 mio. kr.:

"Vi vil have en sund forretning, og derfor har vi taget store nedskrivninger på skibene, så vores værdier er så tæt på markedet som muligt. Samtidig har vi brugt en hel del tid og penge det sidste års tid på at få opgraderet de skibe, vi har købt. Erria havde økonomiske vanskeligheder i nogle år, før vi overtog dem, og det kan man godt se på skibene. Derfor har vi dokket ti skibe i indeværende regnskabsår, og det gør man jo ikke gratis," siger Torben Andersen.

Det afspejler sig selvsagt i Uni-Tankers regnskab. Rederiet fik en nettoomsætning for året på 827 mio. kr. mod 378 mio. kr. året før, mens resultatet før skat blev et underskud på 216 mio. kr. i regnskabsåret 2012/2013 mod et underskud på 45 mio. kr. året før.

"Vi har været meget arbejdsomme over det sidste halvandet år og har egentlig gjort det udmærket. Det eneste, der ikke har fulgt med endnu, er resultaterne, men det kunne have været meget værre. Det skyldes primært rateniveauet i markedet, og vi er meget opmærksomme på vores omkostningsniveau og arbejder løbende med at minimere rederiets udgifter, energioptimeringer på brændstofforbrug og andet, der kan hjælpe til en bedre bundlinje" siger Torben Andersen.

Bedring i sigte

På trods af markedets udfordringer tror Torben Andersen på en bedring inden for en overskuelig fremtid. Historisk set har markedet for små tankskibe ikke været interessant for mange rederier, og det betyder, at flåden gennemsnitligt er gammel, samtidig med, at der ikke bygges nye skibe. Uni-Tankers' egen flådeprofil er dog kun 6,5 år i dag.

"De to faktorer regulerer i vores optik markedet, og så meget overkapacitet er der jo heller ikke. Så hvis man ellers kan holde skruen i vandet, tror jeg på, at det vil være et marked, der retter sig inden for en overskuelig fremtid," siger Torben Andersen.

For halvandet år siden lavede Uni-Tankers en case, hvor de forventede et skidt marked i tre år og en bedring derefter. Selvom markedet for regnskabsåret 2013/2014 i hans optik ikke byder på det store opsving, har Torben Andersen stadig en tro på, at forudsigelsen om et opsving cirka halvandet år fra nu kan komme til at holde - selvom det er svært at spå om.

USTC fik lavere omsætning i hårdt marked 

USTC: Nu matcher vi de store konkurrenter 

Uni-Tankers forventer yderligere flådeudvidelse i 2012  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også