Asien-Europa-rater i voldsom fremgang

Raterne på containerfarten mellem Asien og Europa mere end fordobledes fredag, fremgår det af SCFI-indekset. Stigningen sker som forsmag på den varslede ratestigning 1. juli. Tvivlsomt, hvorvidt det kan holde, vurderer analytiker.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Spotraterne på Asien-Europa for containerfarten er ifølge SCFI-indekset steget med 174 pct. sammenlignet med ugen forinden. Det sker forud for de store rederiers varslede planer om en ratestigning i størrelsesordnen mellem 750 og 1000 USD per teu på ruterne.

Det norske analysehus er imponeret over ratestigningen, selvom den var ventet, påpeger man i en analyse.

"Det er en imponerende bedrift af de globale linjerederier, selvom det dog var forventet, da Aktiefokus.dk allerede tirsdag rapporterede, at raterne var begyndt at stige," skriver Platou, der samtidig forudser, at raterne næppe vil fortsætte på et højt niveau:

"Vi vil dog blive overraskede, hvis raterne forbliver på det her niveau," skriver Platou.

Selvom den ugentlige kapacitet på Asien-Europa forventes at falde med 11 pct. til 328.000 teu i den kommende uge sammenlignet med sidste år, fordi G6 Alliancen har aflyst sejladser, så har CMA CGM og Evergreen planer om at øge deres ugentlige kapacitet på to strenge ugen efter. Og det betyder ifølge Platou, at udbuddet på Asien-Europa vil stige med 10 pct. fra uge til uge.

"Dette vil sandsynligvis være nok til at trække raterne en ned igen. Som vi har nævnt tidligere, forventer vi at raterne vil ligge på omkring 1200 USD/teu i 3. kvartal 2013 og 1100 USD/teu i 4. fjerde kvartal," skriver Platou.

Containerrater stiger voldsomt

Alphaliner: Ny rate-turbulens fortsætter over sommeren 

SeaIntel: Maersk Line har tabt markedsandele siden 2008

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også