Damco: Vækstmarkederne er svære at finde

Ifølge Rolf Habben Jansen, topchef i det Maersk-ejede logistikselskab Damco, er det er blevet sværere at tjene penge på traditionel sø- og luffragt og finde de vækstlommer, der skaber indtjening.

De globale logistikselskaber er på vej ind i en ny fase, hvor det bliver sværere at identificere vækstmarkeder, siger topchefen i det Maersk-ejede Damco,  Rolf Habben Jansen, i et interview med speditørmediet The Loadstar.

Damco annoncerede for nylig og i forbindelse med selskabets regnskab for 1. kvartal 2013, at selskabet vil gennemføre en massiv oprustning af sit globale netværk, der målt i antal lokationer skal op på omkring 600 fra de nuværende 350 over de næste tre år.

"Leder man efter vækst, er situationen langt mere grynet, end den var var for 10-15 år siden, hvor alt voksede. I dag skal vi være lidt mere smarte for at finde de vækstlommer, der eksisterer," siger Rolf Habben-Jansen, der deler væksten i de ny planlagte lokationer fra 350 til 600 op i to katagorier.

Damco vil fordoble sit globale netværk 

Der er 50-70 nye centre placeret, hvor Damcos hovedkunder befinder sig, og som skal suppleres med mindre repræsentationer i de forskellige markeder.

Damco vil med sin forretningsplan forsøge at bevæge sig lidt væk fra traditionelle logistikydelser.

"Det grundlæggende marked for sø- og luftfragt er blev en standardvare, og det er blevet meget svært at tjene penge på det. Vi foretrækker end-to-end løsninger," siger Rolf Habben Jansen til The Loadstar.

En ny analyse viste forleden, at de førende logistikselskaber som DHL, Damco, Kuehne + Nagel og andre store aktører har svært ved at få indtjeningen til at vokse i takt med de stadigt stigende omsætninger i flere selskaber, ifølge Transport Intelligence - Global Transport and Logistics Financial Analysis 2013.

Rapporten viser, at verdens 20 største logistikselskaber lige netop er tilbage på niveauet for deres profitmarginer fra før krisen. På omsætningen dykkede de store selskaber i gennemsnit over 15 procent på bunden af recessionen i slutningen af 2009. I dag ligger deres omsætninger syv procent højere end niveauet i 2007.

Indtjeningen i globale logistikselskaber under pres 

Logistikselskaber på opkøbsjagt i 2013 

DSV presses af intens konkurrence i 2013 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også