Logistikselskaber på opkøbsjagt i 2013

Transport- og logistiksektoren sluttede 2012 af med det højeste antal af virksomhedshandler i tre år. Analyse fra PwC anslår, at der i 2013 vil ske en vækst i antallet af virksomhedshandler på 22 procent.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Transport- og logistiksektoren sluttede 2012 af med det højeste antal af virksomhedshandler i tre år. I fjerde kvartal af 2012 blev der indgået 68 virksomhedshandler, hvilket er næsten en fordobling sammenlignet med sidste år. I alt bød 2012 på 193 virksomhedshandler. Det viser en undersøgelse fra revisions-, skatte- og rådgivningsvirksomheden PwC.

I rapporten er der også forventninger til, at der i transport- og logistiksektoren i 2013 vil ske en vækst i antallet af virksomhedshandler på 22 procent og en vækst i værdien af virksomhedshandler på 15 procent i forhold til 2012. Det skyldes primært en forventning til, at det globale BNP vil stige som følge af øget produktion i vækstlandene.

Samtidig forventes det, at særligt virksomhedshandler inden for infrastruktur vil være vigtige for den overordnede udvikling i virksomhedshandler inden for sektoren, hvilket skyldes behovet hos vækstlandene for at tiltrække investeringer, der kan understøtte landenes fortsatte udvikling.

Damco vil fordoble sit globale netværk 

PwC’s ’Intersections’ er en kvartalsvis analyse af køb og salg af virksomheder inden for den globale transport- og logistiksektor.

Analysen af fjerde kvartal af 2012 viser, at antallet af virksomhedshandler i fjerde kvartal af 2012 er det højeste i tre år. Den høje aktivitet i fjerde kvartal af 2012 betyder samtidig også, at 2012 i alt bød på 193 virksomhedshandler med en samlet værdi på 80,5 milliarder USD, hvoraf virksomhedshandler i fjerde kvartal alene stod for 26,5 milliarder USD af den samlede værdi. Dermed blev 2012 et markant bedre år for virksomhedshandler end 2011, der kun bød på 187 virksomhedshandler med en samlet værdi på 59,7 milliarder USD.

Aktiviteten i eurozonen

Størstedelen af kvartalets virksomhedshandler skete i eurozonen, hvilket er en smule overraskende, da eurozonen stadig er påvirket af den finansielle krise og statsgæld i de enkelte lande. Dermed adskiller fjerde kvartal af 2012 sig også markant fra andre kvartaler, hvor den største aktivitet inden for virksomhedshandler typisk har været i USA. Årsagen til den højere aktivitet af virksomhedshandler i eurozonen skyldes en række lokale konsolideringer blandt virksomheder inden for shippingindustrien.

Mindre speditører taber terræn i brutalt marked 

Den lave aktivitet inden for virksomhedshandler i USA i fjerde kvartal af 2012 skyldes formentlig landets nuværende økonomiske situation, der har sat en dæmper på indgåelsen af virksomhedshandler i fjerde kvartal af 2012 i USA. De fleste virksomhedshandler sker også primært inden for infrastruktur og hos virksomheder, der beskæftiger sig med transport og logistik af varer, hvilket betyder, at virksomhedshandler inden for passagertransport er minimale.

Indtjeningen i globale logistikselskaber under pres 

Kurt Skov: Nicheforretninger vigtigere for Blue Water 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også