ShippingWatch

Mærsk sejlede med 8,4 mia. bananer

Fødevarer i kølecontainere kan blive en guldgrube for en presset branche. "Transport af kølevarer er et lyspunkt for shippingbranchen, siger analytiker.

Det globale containermarked er ramt af priskrig og faldende rater. Sidste år tabte verdens 30 største containerrederier i alt 1,4 mia. kr. i omsætning. Men på især ét punkt er der lys i horisonten.

Der bliver transporteret fødevarer i kølecontainere som aldrig før, og verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, er godt med. Sidste år transporterede Mærsk bl.a. 8,4 mia. bananer.

Kølecontainere i vækst

"Transport af kølevarer er et lyspunkt for shippingbranchen. Varer som kød og vin kommer til at generere mere omsætning end papiraffald og hø," siger Jay Ryu, der er analytiker hos Daewoo Securities Co, til Bloomberg.

Medie: Reefer-kunder spænder bæltet ind pga nye rater 

Mens transporten af varer i almindelige containere vokser beskedent, står det anderledes til for kølecontainere.

Transport af letfordærvelige fødevarer i kølecontainere forventes at stige med 4,5 pct. om året indtil 2016, ifølge det britiske analysehus Drewry.

Bananer er den vare, der bliver transporteret mest af. Derefter kommer frosne kyllinger, citrusfrugter, fisk og mælkeprodukter.

Frugter fra hele verden

Nye kølemetoder har endda gjort det muligt for Mærsk at samarbejde med alt lige fra landmænd på Filippinerne til æbleplantage-ejere i New Zealand.

Højere reeferrater får lunken modtagelse 

Desuden bruger den danske containergigant teknologi, som hjælper med at sinke forrådnelse.

"I udviklende økonomier går ca. 50 pct. af alle grøntsager og lignende tabt under transporten, fordi de er dårligt opbevaret," siger Thomas Knudsen, der er chef for Maersk Line Asia-Pacific.

Maersks kølecontainere leverer ikke nok til bundlinjen 

MSC har storplan klar på Sydamerika 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs