Mærsk sejlede med 8,4 mia. bananer

Det globale containermarked er ramt af priskrig og faldende rater. Sidste år tabte verdens 30 største containerrederier i alt 1,4 mia. kr. i omsætning. Men på især ét punkt er der lys i horisonten.
Der bliver transporteret fødevarer i kølecontainere som aldrig før, og verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, er godt med. Sidste år transporterede Mærsk bl.a. 8,4 mia. bananer.
Kølecontainere i vækst
"Transport af kølevarer er et lyspunkt for shippingbranchen. Varer som kød og vin kommer til at generere mere omsætning end papiraffald og hø," siger Jay Ryu, der er analytiker hos Daewoo Securities Co, til Bloomberg.
Medie: Reefer-kunder spænder bæltet ind pga nye rater
Mens transporten af varer i almindelige containere vokser beskedent, står det anderledes til for kølecontainere.
Transport af letfordærvelige fødevarer i kølecontainere forventes at stige med 4,5 pct. om året indtil 2016, ifølge det britiske analysehus Drewry.
Bananer er den vare, der bliver transporteret mest af. Derefter kommer frosne kyllinger, citrusfrugter, fisk og mælkeprodukter.
Frugter fra hele verden
Nye kølemetoder har endda gjort det muligt for Mærsk at samarbejde med alt lige fra landmænd på Filippinerne til æbleplantage-ejere i New Zealand.
Højere reeferrater får lunken modtagelse
Desuden bruger den danske containergigant teknologi, som hjælper med at sinke forrådnelse.
"I udviklende økonomier går ca. 50 pct. af alle grøntsager og lignende tabt under transporten, fordi de er dårligt opbevaret," siger Thomas Knudsen, der er chef for Maersk Line Asia-Pacific.
Maersks kølecontainere leverer ikke nok til bundlinjen
MSC har storplan klar på Sydamerika
Relaterede artikler:
MSC har storplan klar på Sydamerika
For abonnenter