Maersks kølecontainere leverer ikke nok til bundlinjen

Transporten af kølevarer har ikke givet Maersk Line den gevinst, rederiet havde håbet på, siger CEO Nils Smedegaard Andersen til Børsen.

Forventningerne til transporten af kølecontainere har været store. Både fra Maersk Line selv og analytikere. Selvom raterne på reefercontainere er faldet langt mindre end de normale fragtrater, så har markedet ikke levet op til forventningerne, fortæller CEO Nils Smedegaard Andersen til Børsen.

"Vi tjente jo på Maersk Line over 200 mio. dollar ved første kvartal. Det er fordi, vi har en række områder, hvor vi har et godt afkast og reefer er et af dem. Men reefer er ikke den guldgrube, det var for mange år siden, for der har ikke været ratestigning i 7 år, tror jeg det er," siger han.

Med en global markedsandel på næsten 25 pct. på reefercontainere er det lykkedes Maersk Line at hæve rateniveauet. Ved årsskiftet gennemførte man således en stigning på 30 pct., hvilket svarer til 1500 dollar mere per 40-fodscontainer, skriver Børsen.,Det er bare ikke nok sammenlignet med udgiften på kølecontainere, mener Nils Smedegaard Andersen:

"En reefercontainer koster fire gange mere end en almindelig container. Samtidig er den dyrere i strøm, og er mere kompliceret at transportere," forklarer han til Børsen.

Medie: Reefer-kunder spænder bæltet ind pga nye rater

Højere reeferrater får lunken modtagelse

Maersk: EU bør sikre overholdelse af miljølovgivning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også