En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.02.2013kl. 11.38

Højere reeferrater får lunken modtagelse

Containerrederierne er i løbet af de sidste par måneder lykkedes med at hæve raterne for reeferkunder. Dog langt fra nær så meget, som man først lagde for dagen, skriver Journal of Commerce.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Barren blev sat en anelse for højt, da containerrederier i starten af året forsøgte at gennemtrumfe prisstigninger på 1.500 USD per container. I dag betaler reeferkunderne dog højere rater på mellem 200 og 700 USD mere sammenlignet med året inden, viser tal fra en række afskibere og rederier, skriver Journal of Commerce.

"Rederne sigtede efter stjernerne, da de forsøgte at gennemtrumfe ratestigninger på 1.500 dollars og håbede på at lande et sted under det – hvilket de gjorde,” siger Teresa Pittillo, Direktør i amerikanske Poseidon Forwarding, der er specialiseret inden for nedkølede madvarer til Journal of Commerce.

Stigningerne varierer selvsagt fra rederi til rederi, lige som ruten, serviceniveau og råvaretyper også spiller en rolle. Men grundlæggende er der konsensus om, at ratestigningerne for frossen last, især når det skal fragtes over Stillehavet, er havnet på mellem 200 og 300 USD og lidt højere for fordærvelige laster.

”Det er grundlæggende endt som et regnestykke: Forhold vs. mængde vs. rute vs. udstyrsbehov og garantier,” siger Pittillo og fortsætter:

”Hvis jeg bruger et bestemt rederi meget når jeg afskiber fra Oakland og har gjort dette i mange år, så tror jeg at den loyalitet anerkendes.”

Maersk Line har brug for rateløft

Snakken om ratestigninger begyndte, da CEO for Maersk Line Søren Skou udtalte, at man ville øge raterne på alle laster på alle ruter med 1.500 USD fra 1. januar 2013, uanset om man ville miste kunder på det.

Maersk vil hæve priserne på reefer-containere ”betydeligt” 

”Set ud fra kundernes synspunkt er der tydeligvis en del bekymringer vedrørende ratestigningerne, men markedet har fulgt os med sin helt egen udgave af stigningen, der er en variation af forskellige udgaver,” siger Bill Duggan, der er vicedirektør for Maersk Line køletjenester i Nordamerika til Journal of Commerce.

Det menes, at Maersk Line sidder på 25 procent af det globale reefermarked. Det forventes dog, at flåden vil falde med 14 pct. i løbet af 2013, da rederiet ikke har tænkt sig at investere i nye containere, mens gamle skal skrottes.  Selvom Maersk ejer to reeferproducenter, siger Bill Duggan, at Maersk Line ikke vil opkøbe nye containere, før raterne når et fornuftigt niveau.

For nylig har Nordea understreget, hvor vigtig ratestigningen er for Maersk Lines bundlinje. Lykkes rederiet med at gennemføre den ønskede stigning på 1.500 USD, vil det resultere i en bundlinjestigning på 1 mia. USD i 2013.

Nordea forudser at raterne vil stige med 30 procent, hvilket vil resultere i øgede indtægter på 300 mio. USD.

Søren Skou: 2013 kan blive meget svært

Maersk Line bebuder kæmpe ratehop på kølecontainere

Fødevareindustri beklager Maersk Lines ratehop på reefer

Medie: Afskibere vil have bedre service efter Maersks ratehop  

Relaterede artikler:

  • Maersk vil hæve priserne på reefer-containere ”betydeligt”

    For abonnenter

  • Maersk Line bebuder kæmpe ratehop på kølecontainere

  • Søren Skou: 2013 kan blive meget svært

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Thun Tankers
Tank

Svensk shippingkoncern bestiller otte nye skibe hos europæisk værft

Svenske Erik Thun Group føjer otte nye tørlast- og tankskibe til sin ordrebog. Skibene skal bygges i Holland og vil blive leveret fra oktober næste år.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Business Development

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge