ShippingWatch

Højere reeferrater får lunken modtagelse

Containerrederierne er i løbet af de sidste par måneder lykkedes med at hæve raterne for reeferkunder. Dog langt fra nær så meget, som man først lagde for dagen, skriver Journal of Commerce.

Barren blev sat en anelse for højt, da containerrederier i starten af året forsøgte at gennemtrumfe prisstigninger på 1.500 USD per container. I dag betaler reeferkunderne dog højere rater på mellem 200 og 700 USD mere sammenlignet med året inden, viser tal fra en række afskibere og rederier, skriver Journal of Commerce.

"Rederne sigtede efter stjernerne, da de forsøgte at gennemtrumfe ratestigninger på 1.500 dollars og håbede på at lande et sted under det – hvilket de gjorde,” siger Teresa Pittillo, Direktør i amerikanske Poseidon Forwarding, der er specialiseret inden for nedkølede madvarer til Journal of Commerce.

Stigningerne varierer selvsagt fra rederi til rederi, lige som ruten, serviceniveau og råvaretyper også spiller en rolle. Men grundlæggende er der konsensus om, at ratestigningerne for frossen last, især når det skal fragtes over Stillehavet, er havnet på mellem 200 og 300 USD og lidt højere for fordærvelige laster.

”Det er grundlæggende endt som et regnestykke: Forhold vs. mængde vs. rute vs. udstyrsbehov og garantier,” siger Pittillo og fortsætter:

”Hvis jeg bruger et bestemt rederi meget når jeg afskiber fra Oakland og har gjort dette i mange år, så tror jeg at den loyalitet anerkendes.”

Maersk Line har brug for rateløft

Snakken om ratestigninger begyndte, da CEO for Maersk Line Søren Skou udtalte, at man ville øge raterne på alle laster på alle ruter med 1.500 USD fra 1. januar 2013, uanset om man ville miste kunder på det.

Maersk vil hæve priserne på reefer-containere ”betydeligt” 

”Set ud fra kundernes synspunkt er der tydeligvis en del bekymringer vedrørende ratestigningerne, men markedet har fulgt os med sin helt egen udgave af stigningen, der er en variation af forskellige udgaver,” siger Bill Duggan, der er vicedirektør for Maersk Line køletjenester i Nordamerika til Journal of Commerce.

Det menes, at Maersk Line sidder på 25 procent af det globale reefermarked. Det forventes dog, at flåden vil falde med 14 pct. i løbet af 2013, da rederiet ikke har tænkt sig at investere i nye containere, mens gamle skal skrottes.  Selvom Maersk ejer to reeferproducenter, siger Bill Duggan, at Maersk Line ikke vil opkøbe nye containere, før raterne når et fornuftigt niveau.

For nylig har Nordea understreget, hvor vigtig ratestigningen er for Maersk Lines bundlinje. Lykkes rederiet med at gennemføre den ønskede stigning på 1.500 USD, vil det resultere i en bundlinjestigning på 1 mia. USD i 2013.

Nordea forudser at raterne vil stige med 30 procent, hvilket vil resultere i øgede indtægter på 300 mio. USD.

Søren Skou: 2013 kan blive meget svært

Maersk Line bebuder kæmpe ratehop på kølecontainere

Fødevareindustri beklager Maersk Lines ratehop på reefer

Medie: Afskibere vil have bedre service efter Maersks ratehop  

Mere fra ShippingWatch

Blackrock bliver storaktionær i Borr Drilling

Den multinationale kapitalforvalter ejer nu i alt 5,67 pct. af aktierne i Borr Drilling. Aktiekøbet kommer samme dag, som Borr Drilling har solgt tre rigge under bygning for at styrke selskabets pressede økonomi.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs