Maersk Tankers slanket med 1,7 mia USD

Hanne B Sørensen har skåret endnu en luns af Maersk Tankers ved at frasælge hele LPG-delen. Hun mener, rederiet har en passende størrelse nu, efter at den investerede kapital er reduceret med 1,7 mia USD siden ultimo 2011.

Med salget af LPG-delen, fem ejede og fem chartrede gastankskibe, er Maersk Tankers efterhånden reduceret til en passende og mindre størrelse, efter at have været "et meget stort rederi," som CEO Hanne B Sørensen udtrykker det over for ShippingWatch.

Rederiet har i 2012 og 2013 været tvunget til at reducere omfanget af flåden og koncentrere sin indsats på færre segmenter.

Med onsdagens melding om frasalget til BW Group er der råolie og produkttank tilbage. I samme periode, fra udgangen af 2011 til i dag, er den kapital, som Maersk Gruppen har investeret i Maersk Tankers, reduceret fra 5,6 mia USD till nu 3,9 mia. USD.  I det beløb er dog også indeholdt nedskrivninger og timecharter-aftaler, der opgøres i balancen, men en stor del skyldes frasalget af skibe.

"Vi var et meget stort rederi, nu har vi en lidt mere almindelig størrelse. Der kan selvfølgelig opstå en situation, man ikke kan sige nej til, men vi har ingen planer om at skulle frasælge mere. Med det seneste salg kan vi fokusere vores kræfter, som hele tiden har været planen. LPG er et fornuftigt marked lige nu, derfor har det været en ganske god forretning for os," siger Hanne B. Sørensen, uden at ville komme nærmere ind på beløbet.

Tredje frasalg

Salget af LPG-segmentet er det tredje i rækken af store samlede frasalg, som det underskudsgivende tankrederi har foretaget.

De to første frasalg skete i efteråret sidste år. Det drejede sig dels om tankdelen Small Northwest Europe til den svenske Thun Group, som netop har annonceret samarbejdet med to andre svenske tankrederiet i Gothia Tankers. Og herudover frasolgte rederiet samtlige 11 Handygas-skibe i Maersk Tankers til det amerikanske Navigator Gas med den karismatiske Wilbur Ross i kulissen. Handygas-området stod alene for 10-12 procent af den investerede kapital i Maersk Tankers.

I den seneste udgave af ShippingWatch halvårlige magasin, der udkom tidligere i maj, fortalte Hanne B Sørensen netop om bestræbelserne på at gøre Maersk Tankers, der har tabt 2,5 mia. kr. de seneste to år, til en god forretning igen.

Læs hele ShippingWatchs nye magasin 

Frasalg, retrofit-program og troen på et bedre tankmarked generelt er tre hovedingredienser i Hanne B Sørensens plan for at forbedre økonomien.

Maersk Tankers sælger gasskibe til BW Group

Gothia: Samarbejdet giver os styrke på nordisk tank

Maersk Tankers viser fremgang i svagt marked

Maersk Tankers dropper ideen om bunkers-tillæg  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også