Maersk Tankers viser fremgang i svagt marked

Maersk Tankers klarede sig bedre i årets første kvartal 2013 end i tilsvarende periode sidste år.
Tankrederiet fik et underskud på 15 mio. USD mod et tilsvarende minus på 29 mio. USD i 1. kvartal 2012. Det bedre resultat skyldtes hovedsagelig en bedre gennemsnitlig time charter ækvivalentindtjening (TCE) i alle segmenter med undtagelse af råolie og LR2 segmentet samt lavere driftsomkostninger pr. skib, fremgår det af regnskabet:
"Det fundamentale marked for transport af råolie var meget svagt i første kvartal, hovedsagelig på grund af faldende kinesisk import og periodisk vedligeholdelse af raffinaderier i Asien. Men produktsegmenterne klarede sig relativt godt i første kvartal 2013. For gassegmentet var efterspørgslen på meget store gastankskibe (VLGC) kraftigt påvirket af embargoen mod Iran, og vigtige importører i Asien har trukket på lagrene i stedet for at importere på baggrund af en relativ høj pris på flydende petroleumsgas (LPG)."
Hanne B Sørensen: Der er 70 VLCCere for meget
Maersk Tankers solgte to produktskibe i første kvartal 2013. Tre af de 11 Handygas skibe, der blev indgået salgsaftale om i 2012, blev leveret til den nye ejer i første kvartal. Tre time charter skibe blev leveret tilbage til deres ejere i første kvartal 2013.
Maersk Tankers med ryggen mod muren
Maersk Tankers dropper ideen om bunkers-tillæg
Relaterede artikler:
Maersk Tankers med ryggen mod muren
For abonnenter
Maersk Tankers dropper ideen om bunkers-tillæg
For abonnenter