Hanne B Sørensen: Der er 70 VLCCere for meget

Der tales om spotrater på få tusinde dollar for en last olie. Og kun de færreste vil spå om et come-back for VLCC'erne. Maersk Tankers CEO mener, der er op til 70 VLCC'ere for meget på havene, siger hun til ShippingWatch.
Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Overkapaciteten på VLCC-markedet er så voldsom, at hvert tiende skib skal trækkes ud af markedet, før man for alvor kan begynde at tale om balance i udbud og efterspørgsel. Det mener Maersk Tankers CEO Hanne B. Sørensen.

Siden 2008 er der bygget 140 store supertankere, så flåden nu er oppe på over 600, uden at den økonomiske vækst, forbruget af olie og dermed behovet for supertankere tilnærmelsesvis er fulgt med.

Drewry: Indtjeningen for tankskibe faldt med 27 pct i januar 

"Generelt er der mellem 50 og 70 VLCC'ere for meget på markedet. Det er klart, det har betydning for raterne, der er meget lave for tiden.  Du kan da godt sidde en uge eller en måned et specifikt sted i verden, hvor der mangler skibe. Men lige så snart skibene kommer tilbage fra Mellemøsten, eller hvor de nu er, så går raterne ned igen. Faktum er, at der er meget lange udsigter til, at markedet stabiliserer sig igen," siger Maersk Tankers CEO, Hanne B. Sørensen, til ShippingWatch.

Og den vækst, der er udsigt til i de kommende år, er ikke nok?

"Overhovedet ikke."

Men Kina bruger jo mere olie hvert år, og der skal importeres mere olie, men det er slet ikke nok i forhold til overkapaciteten?

"Nej."

Hanne B. Sørensen tror heller ikke på, at de tankskibsrederier, der er truet af eller ramt af konkurs som f.eks. amerikanske OSG vil afhjælpe situationen med overkapacitet, hvis de går ned. For skibene forsvinder jo ikke. Og en konsolidering i branchen, tror hun heller ikke på.

Konkursramt tankreder leverer skibe tilbage til Ross  

"Det hjælper ikke, fordi skibene bare går et andet sted hen. Eller også er rederierne så som OSG tilbage efter 6 måneder og kører stadigvæk. Så det hjælper ikke."

Hvad med en konsolidering i branchen?

"Det tror jeg, næsten er umuligt. Du skal op og have massive ejerandele, for at du reelt kan begynde at gøre noget rent prismæssigt."

Hanne B. Sørensen gør dog opmærksom på, at det inden for Maersk Tankers tre segmenter ser meget forskelligt ud. De andre to, gas og produkttank, er slet ikke så hårdt ramt.

Maersk Tankers henter 1 mia kr gennem effektiviseringer 

"Inden for crude er der jo ikke så meget positivt at se forude. Der er massivt oversupply med en flåde på over 600 skibe, så den eneste måde at få en hurtig forbedring på, er hvis nogen begynder at scrappe og tager skibe ud af markedet. Og det har lange udsigter. På gas er det lidt bedre, og historisk set er vores rater nu ikke helt gale. På gas har vi en flåde på 14 VLGC'ere ud af en samlet flåde på 145 skibe, så det er klart, når der så bliver leveret omkring 10 skibe mere i år, så kan det godt påvirke balancen noget," siger hun og fortsætter:

"Dog ser det ud til, at væksten i behovet for transport er større, så der faktisk sker en stigning. Inden for produkttank ser vi også tegn på bedring, men små ændringer kan også gøre forskellen. Der er bestilt en forfærdelig masse MR’er, og de kan jo have en vis spill over effekt på handytankers," siger hun.

Maersk Tankers har pt. lagt to VLCC'ere op

Direktør for kriseramte OSG træder tilbage

Torm tvinges til skibssalg og nedjustering

Frontline: Vi må bare håbe på bedre tider

Teekay Tankers: Vi har midlerne til ekspansion

Frontline vender tilbage til positiv drift 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også