ShippingWatch

Frontline: Vi må bare håbe på bedre tider

Tankmarkedets mastodont, norske Frontlines med danske Jens Martin Jensen i spidsen, håber på bedre tider efter at raterne klaskede sammen i slutningen af 2012, skriver Lloyds List.

Shippingmarkedets måske mest pressede segment, tankmarkedet for de store VLCCere, har været hårdt presset af lave rater og for mange skibe, der kæmper om for få laster.

For nylig var det Maersk Tankers, der i sit heårsregnskab måtte fremvise endnu et stort underskud som det eneste af de store virksomheder i Maersk Gruppen. Den tidligere Maersk-mand, Jens Martin Jensen, der i dag sidder i spidsen for den store norske konkurrent, Frontlines, med hovedsæde i Singapore, er heller iikke specielt optimistisk i sin vurdering af markedet. Supertankere, der tjener 5000 USD om dagen holder ganske enkelt ikke.

Ifølge Lloyds List har Jens Martin Jensen udtalt, at "markedet skulle være bedre nu" i en telekonference med analytikere i forbindelse med et spørgsmål om , hvorvidt konkurrenter har tvunget markedspriserne ned. Mht. forventnignerne for 2013 gentog han, hvad han ofte har sagt, at der er behov for, at flere skibe bliver ophugget. Det eneste positive ved den nuværende ordrebog er, at 2013 nok vil være det sidste år med store leveringer af skibe, herefter vil det være moderat.

"Der vil være meget interessante tider for tankskibsredere fremover," sagde han.

Frontline vender tilbage til positiv drift

Frontline forelsket i øko-containerskibe

Fredriksen bestiller flere produkttankskibe

Fredriksen: Tank og olie indleder opsvinget 

Mere fra ShippingWatch

Esvagt byder sig til i Taiwan

Det danske rederi har udset sig en mulig lokal partner i Taiwan, hvor selskabet gør sig store forventninger til havvindmarkedet. Lykkes Esvagts planer, kan selskabet være klar til at servicere havvindparker i Fjernøsten om få år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs