SeaIntel: Rate på Asien-Europa i frit fald

Raterne på Asien-Europa er nu faldet med 483 USD per teu i løbet af blot fire uger, og det kan kun beskrives som en rate i frit fald, siger Lars Jensen, adm. direktør og partner i SeaIntel, efter nyt drastisk fald i denne uge.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Raterne på Europa-Asien er nu i frit fald, siger Lars Jensen, adm. direktør og partner i analysehuset SeaIntel, i en kommentar til Shippingwatch efter et nyt fald i sportraterne på 12,1 procent i den forløbne uge.

"Raten er nu faldet med 483 USD/TEU i løbet af blot fire uger, og det kan kun beskrives som en rate i frit fald. Det er nu det laveste niveau vi har set siden februar sidste år, hvor rederierne lykkedes med massive ratestigninger netop på baggrund af signifikante kapacitets reduktioner," siger Lars Jensen:

"Det er bestemt en bekymrende udvikling for rederierne, men desværre ikke uventet. Asien til Europa-farten er stadig plaget af strukturel overkapacitet, og yderligere kapacitetsreduktioner kan være nødvendige."

SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013 

Raterne på den vigtige rute er faldet 12,1 pct. til 940 dollar pr. tyvefodscontainer i den forgange uge ifølge Shanghai Containerized Freight Index, SCFI.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Ifølge nyhedsbureauet Reuters fredag har Maersk Line netop udskudt den planlagte rateforhøjelse på 500 dollar pr. tyvefodscontainer på Asien-Europa-ruterne. Det fremgår ifølge Reuters af et brev til selskabets kunder. Priserne skulle være steget fra på mandag, men prisstigningen træder nu først i kraft 1. maj, skriver Reuters.

Containeråret 2013 ligner en ny gyser

Mærsk udskyder planlagt ratestigning  

Maersk-formand: Ingen har interesse i kaos 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også