En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.04.2013kl. 06.05

Containeråret 2013 ligner en ny gyser

Udsigten til stabil indtjening i containerfarten synes fortsat langt væk for de hårdt prøvede redere, hvor kun syv ud af 21 sidste år kunne fremlægge et plus på driften. 2013 ser sort ud, vurderer Alphaliner.
af OLE ANDERSEN

239 mio. USD. Så meget tabte containerrederierne på driften i 2012. Det viser data fra Alphaliner, der har gransket regnskaberne fra de 21 rederier ud af Top30, som har offentliggjort deres finansielle resultater for 2012. Og udsigten til profitabilitet og stabilitet i containerfarten synes fortsat langt væk for de hårdt prøvede redere, hvor kun syv ud af 21 kunne fremlægge et plus på driften.

2012 begyndte katastrofalt for rederne, men rederne lykkedes med at vende udviklingen i 2. og 3. kvartal for en kort periode i kraft af store og generelle rateforhøjelser i første halvdel af året, men niveauet holdt ikke året ud på grund af et sæsonmæssigt svagt 4. kvartal.

Drewry: Containerraterne kommer igen i andet kvartal 

Selv om driftsresultaterne i containerindustrien samlet set blev markant forbedret i 2012 i forhold til året før, hvor den samme gruppe af redere i alt tabte 5,9 mia. USD på driften, er udsigterne for indeværende år mørke. Den enkle forklaring er en svag efterspørgsel og stort udbud af skibe kombineret med stigende tegn på en svag prisdisciplin blandt rederne.

Redernes seneste rateforhøjelse i midten af marts på hovedruten Asien-Europa er væk i kraft af ringe udnyttelsesgrad af skibene og en hidsig priskonkurrence på spotrater, der i øjeblikket ligger 40 procent lavere sammenlignet med samme periode sidste år.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

"Med den ringe efterspørgsel på hovedruterne og det rekordstore antal nye skibe, der leveres i år, må rederne forvente at skulle kæmpe hårdt for et positivt resultat i 2013," noterer containerspecialisten Alphaliner.

SCFI faldt knap 10 pct. i sidste uge 

Franske CMA CGM, verdens tredje største containerrederi efter Maersk Line og MSC, trådte i 2012 overraskende frem med en særlig positiv driftindtjening, men indtjeningen inkluderede salget af terminalforretninger  Af det offentliggjorte nettoresultat på 361 mio. USD sidste år, kan de 205 mio. USD henføres til terminalsalget, dvs. 49 procent af rederiets interesser i 15 vigtige terminaler i Terminal Link, og som må forventes at påvirke indtjeningen negativt i fremtiden.

Selv om containerrederne på de store ruter fra Asien til Europa, på Stillehavet og fra Asien til Middelhavet officielt afviser, at ratekrigen fra 2011 er ophørt, er det ikke desto mindre tilfældet, konkluderede SeaIntel i en analyse for leden på baggrund af en kortlægning af rateudviklingen på seks vigtige ruter. Og ratekrigen er ikke bare fortsat, men også forværret siden maj 2012.

"Faldet i raterne uge-til-uge er ikke alene fortsat. De er accellereret. Denne rateudviklingen er et solidt vurderingsgrundlag i forhold til de enkelte rederes beslutninger, og det bekræfter med al tydelighed, er rederne er parate til at sænke raterne. Det kan kun betegnes som en ratekrig. Om denne reduktion i raterne er et forsøg på at vinde markedsandele eller et forsøg på at beskytte markedsandele er irrelevant, fordi effekten i markedet er den samme," skriver SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight.

Analysehuset forventer, at denne udvikling på længere sigt vil ophøre, fordi den vil være tabsgivende for rederne. Men på kort sigt, i 2013, er der ikke tegn en ændring af denne udvikling. Tværtimod.

SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013 

Fransk containerreder fortsat i økonomisk uvejr 

Maersk: Skuffende fragtmængder i marts kostede rateløft 

 

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: APM Terminals

    SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013

  • Fransk containerreder fortsat i økonomisk uvejr

  • Foto: Maersk Line

    Maersk: Skuffende fragtmængder i marts kostede rateløft

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Ted Shaffrey/ap/ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Pr / Hapag-lloyd
Container

Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året

De foreløbige tal fra det tyske containerrederi viser fremgang på tværs af regnskabet i 2022, men selskabet fremhæver stort dyk i raterne i årets sidste måneder.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi - nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Senior Porteføljemanager

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge