SeaIntel: Ratekrigen forstærkes i 2013

De store containerrederier afviser, at ratekrigen på de store ruter er fortsat, men udviklingen viser med al tydelighed, at det reelt er tilfældet. Og denne udvikling vil yderligere accelerere i 2013, vurderer analysehuset SeaIntel.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Selv om containerrederne på de store ruter fra Asien til Europa, på Stillehavet og fra Asien til Middelhavet officielt afviser, at ratekrigen fra 2011 er ophørt, er det ikke desto mindre tilfældet, konkluderer SeaIntel i en analyse på baggrund af en kortlægning af rateudviklingen på seks vigtige ruter. Og ratekrigen er ikke bare fortsat, men også forværret siden maj 2012, understreger analysen.

SCFI faldt knap 10 pct. i sidste uge 

"Faldet i raterne uge-til-uge er ikke alene fortsat. De er accellereret. Denne rateudviklingen er et solidt vurderingsgrundlag i forhold til de enkelte rederes beslutninger, og det bekræfter med al tydelighed, er rederne er parate til at sænke raterne. Det kan kun betegnes som en ratekrig. Om denne reduktion i raterne er et forsøg på at vinde markedsandele eller et forsøg på at beskytte markedsandele er irrelevant, fordi effekten i markedet er den samme," skriver SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight.

Analysehuset forventer, at denne udvikling på længere sigt vil ophøre, fordi den vil være tabsgivende for rederne. Men på kort sigt, i 2013, er der ikke tegn en ændring af denne udvikling. Tværtimod.

SeaIntel: Rederier vil holde rateniveau i skak  

Den underliggende årsag til den fortsatte ratekrig i 2013 er den betydelige overkapacitet, og ikke alene byder året på en stor tilgang af ny tonnage, men flere redere har også annonceret flere nybygninger af store containerskibe.

"Større skibe betyder mindre enhedsomkostninger, men sideeffekten er en ukontrollabel global overkapacitet, og rederne synes helt bevidst at ignorere denne kendsgerning," påpeger SeaIntel, der i analyser peger på flere konkrete eksempler på denne udvikling, ligesom for eksempel MSCs salg af havneaktiviteter for 1,9 mia. USD kan ses som et tegn på, at verdens næststørste containerrederi efter Maersk Line ved at få frigivet kapital forbereder sig på denne udvikling.

Selv om udtalelser fra Mr. Diego Aponte (MSC) om, at salgssummen skal anvendes som en reserve ikke i sig selv kan ses som en forudsigelse om en forstærket ratekrig, viser det tydeligt, at MSC tror på et sådant scenarie.

"Med denne udmelding, fortæller man de øvrige rederier, at MSCs "krigskasse" er tilstrækkelig stor, ligesom udmeldingen kan ses som en indirekte opfordring til de øvrige om ikke at optrappe ratekrigen," skriver SeaIntel.       

 

SeaIntel: Maersk Line bevarer højt pirat-tillæg 

Drewry: Containerraterne kommer igen i andet kvartal 

SeaIntel: Ratestigningernes succes ebber ud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også