En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
22.03.2013kl. 15.32

SeaIntel: Rederier vil holde rateniveau i skak

Når de store containerrederier annoncerer ratestigninger på den vigtige rute Asien-Europa, er det egentlig et forsøg på at fastholde det nuværende niveau, vurderer Lars Jensen, partner i SeaIntel.
Foto: Hyundai Merchant Marine
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Containerraterne mellem Asien og Europa faldt i den forløbne uge med 12 pct. Faldet kommer efter de store rederiers forsøg på at hæve raterne d. 15. marts, og Maersk har i dag annonceret endnu en stigning på 500 USD d. 15. april. Dermed følger de bølgen af annoncerede rater fra andre rederier som Hapaq-Lloyd, fortæller Lars Jensen, partner i analysehuset SeaIntel.

"De andre har meldt det samme ud, og det følger det normale mønster. Det siger ikke noget om, hvorvidt de regner med, at det er realistisk eller ej," siger han.

Det er nærmere et forsøg på at opretholde det nuværende rateniveau, vurderer han.

"Hvis vi ser på rateniveauet dengang, de store stigninger blev annonceret, så er vi nede under det niveau i dag. Så i forhold til at rederierne kalder det en ratestigning, så er der ingenting tilbage. Det her er rederiernes forsøg på at holde det niveau, vi ser i dag."

Et meget volatilt marked

Og Lars Jensen er ikke videre optimistisk i vurderingen af, hvorvidt det annoncerede rateløft reelt kan lykkes for rederne:

"Jeg ville have mere tiltro til det, hvis stigningen kom d. 1. maj. Der er intet, der tyder på en bedring mellem udbud og efterspørgsel, så det er meget svært at se, hvor stigningen skal komme fra. Man skal i hvert fald ind og aflyse nogle enkelte afsejlinger for at få det under kontrol," siger han og henviser samtidig til, at de annoncerede ratestigninger får mindre og mindre effekt.

"Det kommende år vil være en rutsjebane, og vi vil se et endnu mere volatilt marked end sidste år, der vil byde på perioder med ratestigninger og drastiske fald.

Maersk varsler ny stigning på Asien-Europa

Platou: Asien-Europa rater faldet med 12 procent

SCFI-rateindeks igen på retræte 

Relaterede artikler:

  • Foto: Port of Gothenburg

    Maersk varsler ny stigning på Asien-Europa

  • Platou: Asien-Europa rater faldet med 12 procent

    For abonnenter

  • Foto: CMA CGM

    SCFI-rateindeks igen på retræte

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Arkivfoto. | Foto: Jessica Mintelowsky/AP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

Kunderne reagerer på Maersks beslutning om at nedlægge Hamburg Süd som brand i en uge, hvor der også kom regnskab fra DSV og tankkæmpen Euronav. 

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

Gasrederiet Dorian LPG forventer at se indtjeningen stige i 2023, hvor flere skibe vil hente flere penge . Styrket bundlinje i seneste kvartal skyldes højere rater.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 11.08
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 09.16
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
  • Bulgarien får dispensation til at sende russisk brændstof videre til Ukraine – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge