EU: Nu skal der handles i stedet for snakkes
Det er alt for svært at få noget endegyldigt ud af de årlige klimatopmøder i FN-regi. Det har historien vist gang på gang, senest i Doha, hvor det ikke lykkedes at få en global aftale, der med øjeblikkelig virkning kunne få effekt på udledningen af drivhusgasser.
Derfor arbejder EU-Kommissionen med et udkast, der blandt andet kan betyde et internationalt prissystem på udledning af CO2 fra både skibs- og luftfart, skriver Reuters, som har fået indsigt i dokumentet.
I 2015 skal en ny FN-aftale om udledning og klimaforandringer på plads som erstatning for Koyoto-aftaken, og ifølge EU skal den inkludere alle lande og være bindende.
Det bliver i sig selv en udfordring, men også at skulle finde finansiering til at hjælpe de fattige lande med at nedsætte CO2-udledning bliver svært. Derfor skal 2015-aftalen mobilisere private og innovativ finansiering, og her kunne en kilde være en international pris på emissioner fra skibs- og luftfart, fremgår det af udkastet ifølge Reuters.
Vil revidere konsensus-regel
Europa har selv forsøgt at påvirke den grønne dagsorden ved at sætte et 2020-mål om at nedsætte CO2-udledningen med 20 pct. sammenlignet med niveauet fra 1990, samt de europæiske landes mulighed for at handle med CO2-kvoter (Emissions Trading Scheme). Men det er langt fra nok. Der er behov for mere handling og mindre snak på internationalt plan, hvorfor EU-kommissionen ifølge Reuters foreslår færre klimatopmøder fremover:
"Deres åbne deltagelse og beslutningstagning ved konsensus resulterer ofte i, at man kun bliver enige ud fra den laveste fællesnævner. Desuden er omkostningerne ved disse møder betragtelige," fremgår det af udkastet ifølge Reuters.
Svovl-krav sætter B-Gas på prøve
Kommissionen kommenterer ikke på på dokumenter, der endnu ikke er offentlige, men embedsmænd i Bruxelles oplyser til Reuters, at udkastet skal diskuteres af miljøministrene i næste måned.
Varmt tema
Mere grøn skibsfart er allerede et varmt emne i industrien, som i øjeblikket forsøger at finde fælles fodslag i forhold til det svovldirektivet, som træder i kraft i 2015 og betyder, at skibe ikke må sejle på brændstof med over 0,10 pct. svovl i ECA-zonerne. En ændring, der får Danmarks Rederiforening til at efterspørge øget kontrol med skibene, så man ikke risikerer en konkurrenceforvridning, såfremt nogle rederier vælger ikke at overholde de nye krav og fortsat sejler på tungere og ikke mindst billigere brændstof.
Storbritanniens UK Chamber of Shipping har opponeret for, at det simpelthen er fortidligt at indføre kravet, mens den internationale shippingorganisation ICS advarer mod, at den grønne dagsorden vil ruinere nogle redere. Alle organisationer understreger dog, at det er nødvendigt at gøre noget for at sikre miljøet.
Rederiforeningen: Håndhævelse af svovldirektiv skal sikres
Relaterede artikler:
Rederne forundrede over manglende scrubber-beslutning
For abonnenter
Svovl-krav sætter B-Gas på prøve
For abonnenter