IMO-nøl kan koste DFDS 18 mio euro (korr)

Det er dårligt for rederne, for miljøet og for fremtidige beslutninger, at der ikke er faldet afgørelse i IMO om en konkret pH-værdi for udledt scrubbervand og dermed for scrubberanlæggenes (røgrensning) duelighed, mener DFDS, der frygter en merudgift på 18 mio. euro. (korrigeret fra 90 mio Euro)

Det kan blive dyrt for DFDS, at der ikke kunne træffes beslutning om de miljømæssige konsekvenser af scrubberbrug på det seneste møde i IMOs underkomité BLG. Samtidig bliver DFDS en større miljøsynder, fortæller sustainable director Per Marzelius fra DFDS, der siger, at fremtidige beslutninger om scrubbere også vil trække ud i rederiet.

"At man nu ikke kan sejle med de åbne scrubbere kan være en hindring for at lave yderligere investeringer. Det er en sværere beslutning, man nu skal træffe," siger han til ShippingWatch.

Ved ikke at bestemme, at det er i orden at sejle med de såkaldt åbne scrubbere, hvor scrubbervandet udledes i havet frem for at blive opbevaret ombord, bliver det dyrere for DFDS at leve op til næste års miljøkrav om en lavere svovludledning.

Merudgift på 18 mio euro

"På flådebasis kommer det til at koste os 18-19 mio. euro ekstra at installere lukkede scrubbere i forhold til, hvis vi kunne installere åbne scrubbere. Dertil kommer de mijømæssige konsekvenser," siger han og fortsætter:

"Denne form for scrubber gør også, at vi vil udlede langt mere CO2 - faktisk 160.000 ton ekstra. Samtidig skal vi bruge ekstra kemikalier på at neutralisere svovlet, så der er en masse miljømæssige konsekvenser, der gør, at det ikke er så nemt at tage en beslutning."

Oven i de ekstra penge og de ekstra miljømæssige konsekvenser, mener Per Marzelius, at det bliver besværligt i IMO-regi at komme til at fastlægge et nyt regelsæt for svolvudledningen.

"Men jeg håber selvfølgelig fortsat, at det er muligt," siger han.

DFDS har i tre-fire år arbejdet sammen med Alfa Laval og Man Diesel & Turbo om forsøgssejlads med scrubbere. Da der hidtil har været tale om åbne scrubbere er rederiet nu i tænkeboks for at finde ud af, hvordan man vil indrette sig efter de manglende nye regler.

Rederne forundrede over manglende scrubber-beslutning 

Scrubber-beslutning strandet i politisk kaos

Scrubber eller ej? Ny regnemaskine kan give svaret 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også