Flere redere overvejer at droppe Suez

Omkostningerne ved at sejle gennem Suez kan sammen med politisk uro blive så høje, at flere rederier uanset de store omkostninger til brændstof overvejer alternativet syd om Afrika. 
Foto: Søværnet
Foto: Søværnet

Når myndighederne i Suez fra 1. maj hæver prisen for at sejle igennem kanalen ved de, at de høje brændstofudgifter vil afholde mange rederier fra at vælge alternative ruter. Men dele af shippingindustrien vurderer ifølge nyhedsbureauet Reuters, at deres beregninger kan tippe til fordel for den længere rute syd om Afrika, hvis forsinkelser på grund af den politiske uro i Egypten tager til styrke.

En talsmand fra A.P. Møller - Mærsk giver ifølge Reuters udtryk for selskabets bekymring over den den voksende uro, der påvirker handlen med Egypten.

"Vores operationer i containerterminalen i Port Said har oplevet talrige forsinkelser for på grund af situationen lokal, og det forøger vores omkostninger," siger den pågældende talsmand fra Mærsk, der imidlertid understreger, at der ikke er planer om ændringer.

De seneste tal fra Suez-agenten Leth Agencies, som ShippingWatch bragte onsdag, viser, antallet af skibe, der passerer gennem Suez-kanalen, i de første to måneder af 2013 er faldet med i alt 13 procent i forhold til samme periode sidste år.

SeaIntel: Overkapaciteten flytter til nye ruter 

Ifølge Michael Frodl, chef for det amerikanske rådgivningsselskab C-Level Maritime Risks, har pirateriet i Aden Bugten haft alvorlige konsekvenser for trafikken gennem Suez med færre skibe og faldende indtægter for landet.

"Det har været en stabil tilbagegang i trafik og omsætning de sidste par år. Tilbagegangen vil helt sikkert fortsætte på grund af prisforhøjelserne og uroen i landet, " siger han til Reuters.

Egypten har siden Hosni Mubaraks fald i 2011 og under den nuværende præsident Mohamed Mursi befundet sig i en alvorlig økonomisk krise med faldende valutareserver, et fald i landets turistindtægter og andet, ligesom de voldelige optøjer i gaderne har forværret situationen. 

Indtægterne fra Suez-kanalen indbringer Egypten omkring fem mia. USD om året, men disse transitindtægter er også stærket påvirket af den svagere verdenshandel  og mindre trafik mellem Asien og Europa.

Leth: Flere tomme skibe igennem Suez 

Ifølge generalsekretær Peter Hinchliffe, International Chamber of Shipping, som repræsenterer over 80 procent af verdens handelsflåde, vil de bebudede prisforhøjelser anspore flere rederier til at overveje den længere tur rundt om Afrika.

Flere større rederier, som Reuters har været i kontakt med, siger, at ruten syd om Afrika er under overvejelse.

Færre skibe gennem Suez i første måneder af 2013 

SeaIntel: Øget brug af Suez mindsker overkapacitet 

Suez-agent: Redernes piratsikkerhed er intakt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også