ShippingWatch

Ny teori kan forklare skaden på Emma Maersk

I morgen torsdag eller på fredag går en gruppe af redere, leverandører, klassifikationsselskaber og rådgivere ned i bugen på Emma Maersk, der er blevet tørlagt, og så indledes opgøret om skylden for skaden på skibet. En ny teori er kommet i spil, erfarer ShippingWatch.

Foto: Rohde Nielsen

Emma Maersk er nu ved at være tømt for vand på værftet i Palermo, hvor skibet blev bugseret til, efter at dets bageste side-skrue havde revet sig løs, slået hul i skroget og fyldt containerskibets inderste med mange tusinde liter vand.

Emma Maersk er lettet for containere 

Inden for de nærmeste dage vil repræsentanter fra bl.a. Maersk Line, havarikommissionen, leverandøren af sideskruerne Rolls-Royce og klassifikationsselskabet American Bureau of Shipping sætte kursen mod Sicilien for at tage fat på næste kapitel om det uheldsramte skib. Det er selve besigtigelse af skaden, som nu kan ses med det blotte øje inde fra, efter at vandet er væk. Der er ikke så meget tvivl om, at agterskruen rev sig løs og forsårsagede et hul i skroget. Derfor skal skruen monteres af og sendes til Rolls-Royce, der har produceret skruerne på hele E-serien af i alt otte skibe.

Teori om mysterium

Et af mysterierne har været, hvorfor maskinrummet også blev fyldt op med vand. Rummet i skibet, hvor sideskruen er monteret, blev af naturlige årsager fyldt med vand, da der blev et hul i skroget, men Maersk Line har undret sig over, hvorfor vandet fortsatte ind i maskinrummet. Her er en teori nu, at de plader, der holder kablerne, der løber mellem maskinrummet og rummet, hvor sideskruen er monteret, ikke har været stærke nok til at holde vandet væk fra maskinrummet, erfarer ShippingWatch. Derfor er der allerede kig på netop disse plader på de syv søsterskibe.

Myndigheder måtte redde Emma Maersk i Suez 

"Alle skal have adgang til samme informationer, og vores primære interesse er at  få klarhed over, hvad der gik galt," siger group press officer Michael Christian Storgaard til ShippingWatch.

Det er forventningen, at der vil gå to-fire måneder, førend Emma Maersk kan sejle igen.

Nu lukkes hullet på Emma Maersk 

16 meter vand i maskinrummet på Emma Mærsk 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs