ShippingWatch

16 meter vand i maskinrummet på Emma Mærsk

Hele akseltunnelen og motorrummet på containerskibet Emma Mærsk står under vand efter et uheldet, skriver Ingeniøren. Dykkere har fundet et løsrevet gear. Der vil gå mindst tre måneder, før skibet er sejlklart igen.

Foto: Maersk Line

Dykkere har undersøgt lækagen på Emma Mærsk og set et løsrevet gear på bunden af en tunnel, hvor Emma Mærsk har monteret en såkaldt agter-thruster. Det er en propeller, der gør at skibet kan manøvrere. Det fortæller Palle Laursen, der er chef for driften af alle skibe hos Maersk Line, til ingenioren.dk

Lige nu ligger Emma Mærsk til kaj ved Suez Canal Container Terminal (SCCT). Hele området fra hovedpropelleren til og med hovedmotoren er oversvømmet. Det betyder, at der lige nu står 16 meter vand i maskinrummet.

Uheldet indtraf fredag aften klokken 22:00 netop som Emma Mærsk var gået ind i Suez-kanalen på vej sydpå.

Myndigheder måtte redde Emma Maersk i Suez

Vandet fossede ind gennem en lækage i den forreste af to tunneler, hvor Emma Mærsks agter-thruster er placeret. Hurtigt blev den over 100 meter lange akseltunnel fyldt med vand, og inden længe nåede vandet maskinrummet, hvor hovedmotoren blev oversvømmet og derfor stoppede.

Den ene af de fem hjælpemotorer blev også oversvømmet. De resterende fire lå på et niveau lige over oversvømmelsen, men kunne ikke fungere, da en del elektronik og hjælpeudstyr var oversvømmet.

Emma Mærsk var uden motorkraft, men blev ved hjælp af slæbebåde bragt til kaj omkring klokken natten til lørdag.

I løbet af weekenden har dykkere været nede at undersøge lækagen, og mandag kunne de foreløbige skader gøres op.

Maersk Lines dykkerundersøgelse giver kun få svar 

Dykkere skal finde årsagen til skibsulykke 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs