ShippingWatch

Myndigheder måtte redde Emma Maersk i Suez

Containerskibet Emma Mærsk begyndte af at tage vand ind i maskinrummet fredag, da det var inde i Suez kanalen. Mærsk venter nu på en dykkerundersøgelse, der skal forklare, hvorfor det skete.

Foto: Maersk Line

Containerskibet Emma Maersk, engang verdens største containerskib, blev fredag tvunget til at lægge til kaj, da det sejlede gennem Suez kanalen i Egypten. Myndighederne har nu fjernet det knap 400 meter lange containerskib Emma Maersk fra sejlrenden i Suez-kanalen. Situationen er nu under kontrol.

Maersk Lines chef for skibsinspektion oplyste til TV2 News lørdag formiddag, at skibet ikke var i fare for at synke, og at årsagen til uheldet formentlig skyldes en defekt sidepropel, som kan være forårsaget af et objekt i vandet, der har skadet propellen under sejlads.  

Ifølge de ansvarlige myndigheder i Suezkanalen er Emma Mærsk sejlet til Port Said, der ligger ved indgangen til Suezkanalen fra Middelhavet. Her bliver vandet pumpet ud af containerskibet.

"Situationen er under kontrol, og det hele bliver håndteret hurtigt for at undgå yderligere komplikationer," siger en trafikansvarlig for Suezkanalen ifølge den egyptiske avis Al-Ahram. Han tilføjer, at Emma Mærsk, der kan fragte omkring 14.000 containere, ikke blokerer for skibstrafikken i Suezkanalen.

Emma Mærsk er bygget på Lindøværftet og sejlede derfra i august 2006. Det var dengang verdens største containerskib.

Skibet er bygget på Lindøværftet og har tidligere været ramt af et alvorligt uheld. Emma Maersk var planlagt leveret i juli 2006, men måneden forinden blev det endnu ufærdige skib ramt af en brand, forårsaget af en svejseglød, som skadede overbygningen voldsomt, samt dele af maskinrummet. Færdiggørelsen af byggeriet blev forsinket et par måneder og kostede et ekstra trecifret millionbeløb, da der skulle monteres en ny overbygning.

Dykkerundersøgelse

Mærsk venter nu på en dykkerundersøgelse, der skal forklare, hvorfor maskinrummet på Emma Mærsk pludselig begyndte at tage vand ind.

"Vi ved, at vandet kom ind via en sidepropelport. Om det skyldtes et fremmedobjekt som eksempelvis en bøje, eller om det skyldes noget andet, ved vi ikke endnu, " siger Mærsks pressechef  Michael C. Storgaard til Ritzau.

Alle 14.000 containere på skibet, der ligger til kaj ved Suez Canal Container Terminal, skal nu læsses af, og rederiet er i gang med at finde skibe, der kan fragte containerne videre.

Michael C. Storgaard kan ikke ikke for Ritzau give et bud på, hvornår skibet igen kan sejle videre:

"Men jeg vil lige sige for god ordens skyld, at skibet umiddelbart på intet tidspunkt var i fare for at synke. Besætningen er "sound and safe". Vi tilbyder dem noget psykologhjælp, da der sikkert er nogle, der synes, det har været en lidt spændende oplevelse. Men de var aldrig i reel fare."

Verdens største containerskib er i Europa 

Militæret optrapper tilstedeværelse langs Suez kanalen 

Suezkanalen hæver priserne fra 1. maj 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs