En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
02.02.2013kl. 07.29

Myndigheder måtte redde Emma Maersk i Suez

Containerskibet Emma Mærsk begyndte af at tage vand ind i maskinrummet fredag, da det var inde i Suez kanalen. Mærsk venter nu på en dykkerundersøgelse, der skal forklare, hvorfor det skete.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
af OLE ANDERSEN

Containerskibet Emma Maersk, engang verdens største containerskib, blev fredag tvunget til at lægge til kaj, da det sejlede gennem Suez kanalen i Egypten. Myndighederne har nu fjernet det knap 400 meter lange containerskib Emma Maersk fra sejlrenden i Suez-kanalen. Situationen er nu under kontrol.

Maersk Lines chef for skibsinspektion oplyste til TV2 News lørdag formiddag, at skibet ikke var i fare for at synke, og at årsagen til uheldet formentlig skyldes en defekt sidepropel, som kan være forårsaget af et objekt i vandet, der har skadet propellen under sejlads.  

Ifølge de ansvarlige myndigheder i Suezkanalen er Emma Mærsk sejlet til Port Said, der ligger ved indgangen til Suezkanalen fra Middelhavet. Her bliver vandet pumpet ud af containerskibet.

"Situationen er under kontrol, og det hele bliver håndteret hurtigt for at undgå yderligere komplikationer," siger en trafikansvarlig for Suezkanalen ifølge den egyptiske avis Al-Ahram. Han tilføjer, at Emma Mærsk, der kan fragte omkring 14.000 containere, ikke blokerer for skibstrafikken i Suezkanalen.

Emma Mærsk er bygget på Lindøværftet og sejlede derfra i august 2006. Det var dengang verdens største containerskib.

Skibet er bygget på Lindøværftet og har tidligere været ramt af et alvorligt uheld. Emma Maersk var planlagt leveret i juli 2006, men måneden forinden blev det endnu ufærdige skib ramt af en brand, forårsaget af en svejseglød, som skadede overbygningen voldsomt, samt dele af maskinrummet. Færdiggørelsen af byggeriet blev forsinket et par måneder og kostede et ekstra trecifret millionbeløb, da der skulle monteres en ny overbygning.

Dykkerundersøgelse

Mærsk venter nu på en dykkerundersøgelse, der skal forklare, hvorfor maskinrummet på Emma Mærsk pludselig begyndte at tage vand ind.

"Vi ved, at vandet kom ind via en sidepropelport. Om det skyldtes et fremmedobjekt som eksempelvis en bøje, eller om det skyldes noget andet, ved vi ikke endnu, " siger Mærsks pressechef  Michael C. Storgaard til Ritzau.

Alle 14.000 containere på skibet, der ligger til kaj ved Suez Canal Container Terminal, skal nu læsses af, og rederiet er i gang med at finde skibe, der kan fragte containerne videre.

Michael C. Storgaard kan ikke ikke for Ritzau give et bud på, hvornår skibet igen kan sejle videre:

"Men jeg vil lige sige for god ordens skyld, at skibet umiddelbart på intet tidspunkt var i fare for at synke. Besætningen er "sound and safe". Vi tilbyder dem noget psykologhjælp, da der sikkert er nogle, der synes, det har været en lidt spændende oplevelse. Men de var aldrig i reel fare."

Verdens største containerskib er i Europa 

Militæret optrapper tilstedeværelse langs Suez kanalen 

Suezkanalen hæver priserne fra 1. maj 

 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: CMA CGM

    Verdens største containerskib er i Europa

  • Foto: Josef Polleross

    Militæret optrapper tilstedeværelse langs Suez kanalen

    For abonnenter

  • Foto: Josef Polleross

    Suezkanalen hæver priserne fra 1. maj

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge