ShippingWatch

Nu lukkes hullet på Emma Maersk

Med en stålplade på fire kvadratmeter er dykkere gået i gang med at lukke hullet i skroget på Emma Maersk. Skaden har fået Maersk Line til at standse for brugen af sidepropeller, de såkaldte agter-thrusters, på Emma Mærsks syv søsterskibe.

Foto: Maersk Line

Dykkere er i færd med at lukke hullet i den såkaldte thruster-tunnel, som sent fredag aften oversvømmede hele Emma Mærsks motorrum.

Det skriver Ingeniøren på sit website Ing.dk.

Når hullet er lukket, er det planen at begynde at pumpe vand ud af motorrum og akseltunnel én etage ad gangen.Først derefter vil det være muligt at finde en forklaring på, hvorfor revnen opstod i den ene af skibets to agter-thruster, som gør skibet i stand til at sejle "sidelæns".

Ing.dk har tale med flere teniske eksperter om skaden, der gør, at skibet fortsat ligger i Suez-kanalen. Eksperterne peger blandt andet på, at hele den bageste del af Emma Mærsk er udsat for meget kræfter, når thruster-motorerne er i drift.

Stop for agter-thrusters

Det skyldes, at selve akslen til hoved-propelleren bag på skibet passerer hen over de to thruster-tunnelerne. Dermed har det også været nødvendigt at placere tunnelerne tæt ved skibets køl. Normalt lyder anbefalingen, at afstanden fra bunden af selve tunnelen ned til skibets underside, er mindst lige så lang som tunnelens diameter. På Emma Mærsk er den afstand kun cirka halvdelen af diameteren.

Det er dog ikke unormalt, at konstruktørerne undlader at følge anbefalinger, skriver Ing.dk.

Pressechef i Maersk Line Michael Christian Storgaard fortæller, at rederiet indtil videre har stoppet for al brug af agter-thrusters på Emma Mærsks syv søsterskibe. Der er dog ingen planer om at tage dem ud af drift til inspektion.

"Skibene kan godt sejle uden brug af sidepropellerne. De kommer dog til i højere grad at benytte slæbebåde i havnene, indtil vi kender årsagen," siger han til ShippingWatch.

Smugkig på Maersk Lines nye containergiganter

16 meter vand i maskinrummet på Emma Mærsk

Dykkere skal finde årsagen til skibsulykke 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs