Fornyelse af lån for milliarder presser redere

KPMG anslår, at syndikerede lån i shipping for ca. 1,5 mia. USD skal refinansieres over de kommende tre år. Det vil få problemerne til at tårne sig op for mange redere og operatører.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

De senere års krise i den globale shipping-branche synes langt fra slut. En af de største trusler for mange redere skimtes i horisonten, når lån for milliarder skal refinansieres inden for en kort årrække.

Det internationale revisions- og rådgivningsfirma KPMG anslår, at syndikerede lån for omkring 1,5 mia. USD udløber i løbet af de næste tre år, hvilket anses for en stor udfordring for branchen.

Konsekvenserne af redernes store kapitalbehov midt i en af de dybeste kriser, shipping har oplevet i årtier i form af overkapacitet og historiske lave rater, er uklare - til gengæld er komplikationerne i forbindelse med at skulle restrukturere syndikerede lån med flere långivere involveret i det nuværende økonomiske klima åbenbare.

For redere uden en solid balance vil refinansieringen være ensbetydende med yderst komplekse forhandlinger med ikke særligt risikovillige modparter, som i værste fald kan tvinge selskaberne i insolvens.

Stor shippingbank lukker ned i London 

"Presset på rederne i kraft af deres behov for likviditet forværres af de ekstreme økonomiske vilkår i det traditionelle maritime lånemarked blandt skandinaviske og europæiske banker. Alle forsøger at beskytte eller begrænse deres eksponering i shipping, og mange banker er på vej helt ud af sektoren," skriver KPMG i en rapport om kapital og finansiering inden for shipping.

Den giftige cocktail af lave fragtrater, høje bunkerpriser og faldende skibsværdier vil ifølge KPMG udfordre stort set alle redere på finansieringssiden bortset fra dem med robuste balancer.

KPMG opstiller i rapporten en række forventninger til markedsudviklingen, som illustrerer branchens fundamentale udfordring.

Siden 2008 er den globale skibsflåde vokset med 36 procent, mens efterspørgslen kun er vokset med 9 procent. Ikke alle segmenter er lige hårdt ramt, men ingen redere kan se sig fri for dagligt at arbejde med overkapaciteten i markedet.

Shippinglån tynger tyske banker 

For mange redere er den forestående refinansiering afhængig af, at der etableres en effektiv driftsmodel, som begrænser de vedvarende trusler i form af overkapacitet og tilknyttede pressede marginer. Her er det helt essentielt med en spids pen i forhold til kvalitet og hyppighed af den information, en ledelse skal levere i vurderingen af økonomien i nuværende og fremtidige projekter.

Shippingvirksomheder med en dygtig ledelse, stærke kunderelationer og en omkostningseffektiv struktur vil være i stand til at udkonkurrere deres konkurrenter, men det løser ikke branchens store udfordring mht. overkapacitet. Oplægning af skibe er allerede en udbredt strategi blandt mange, men med fortsatte faste omkostninger indeholder også denne metode begrænsede økonomiske effekter. Tidlig ophugning er en anden mulighed, men mange långivere vil modsætte sig en markant nedskrivning af flåden ved tidlig ophugning og i stedet acceptere en mindre ydelse på lånene, påpeger KPMG:

"Mulighederne er begrænsede for mange redere, men det er i långivernes interesse at hjælpe ledelserne med at finde den mindst dårlige løsning i en presset situation. Udgangspunktet for långiverne er at undgå en kostbar restrukturering og store unødvendige omkostninger til administration m.v."

 

HSH Nordbank: Asiatiske banker forlænger shippingnedtur 

Nordea med i finansiering af Scorpios nybygnings-program         

Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster    

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også