En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
12.03.2013kl. 06.06

Fornyelse af lån for milliarder presser redere

KPMG anslår, at syndikerede lån i shipping for ca. 1,5 mia. USD skal refinansieres over de kommende tre år. Det vil få problemerne til at tårne sig op for mange redere og operatører.
Foto: Rederiforeningen
af OLE ANDERSEN

De senere års krise i den globale shipping-branche synes langt fra slut. En af de største trusler for mange redere skimtes i horisonten, når lån for milliarder skal refinansieres inden for en kort årrække.

Det internationale revisions- og rådgivningsfirma KPMG anslår, at syndikerede lån for omkring 1,5 mia. USD udløber i løbet af de næste tre år, hvilket anses for en stor udfordring for branchen.

Konsekvenserne af redernes store kapitalbehov midt i en af de dybeste kriser, shipping har oplevet i årtier i form af overkapacitet og historiske lave rater, er uklare - til gengæld er komplikationerne i forbindelse med at skulle restrukturere syndikerede lån med flere långivere involveret i det nuværende økonomiske klima åbenbare.

For redere uden en solid balance vil refinansieringen være ensbetydende med yderst komplekse forhandlinger med ikke særligt risikovillige modparter, som i værste fald kan tvinge selskaberne i insolvens.

Stor shippingbank lukker ned i London 

"Presset på rederne i kraft af deres behov for likviditet forværres af de ekstreme økonomiske vilkår i det traditionelle maritime lånemarked blandt skandinaviske og europæiske banker. Alle forsøger at beskytte eller begrænse deres eksponering i shipping, og mange banker er på vej helt ud af sektoren," skriver KPMG i en rapport om kapital og finansiering inden for shipping.

Den giftige cocktail af lave fragtrater, høje bunkerpriser og faldende skibsværdier vil ifølge KPMG udfordre stort set alle redere på finansieringssiden bortset fra dem med robuste balancer.

KPMG opstiller i rapporten en række forventninger til markedsudviklingen, som illustrerer branchens fundamentale udfordring.

Siden 2008 er den globale skibsflåde vokset med 36 procent, mens efterspørgslen kun er vokset med 9 procent. Ikke alle segmenter er lige hårdt ramt, men ingen redere kan se sig fri for dagligt at arbejde med overkapaciteten i markedet.

Shippinglån tynger tyske banker 

For mange redere er den forestående refinansiering afhængig af, at der etableres en effektiv driftsmodel, som begrænser de vedvarende trusler i form af overkapacitet og tilknyttede pressede marginer. Her er det helt essentielt med en spids pen i forhold til kvalitet og hyppighed af den information, en ledelse skal levere i vurderingen af økonomien i nuværende og fremtidige projekter.

Shippingvirksomheder med en dygtig ledelse, stærke kunderelationer og en omkostningseffektiv struktur vil være i stand til at udkonkurrere deres konkurrenter, men det løser ikke branchens store udfordring mht. overkapacitet. Oplægning af skibe er allerede en udbredt strategi blandt mange, men med fortsatte faste omkostninger indeholder også denne metode begrænsede økonomiske effekter. Tidlig ophugning er en anden mulighed, men mange långivere vil modsætte sig en markant nedskrivning af flåden ved tidlig ophugning og i stedet acceptere en mindre ydelse på lånene, påpeger KPMG:

"Mulighederne er begrænsede for mange redere, men det er i långivernes interesse at hjælpe ledelserne med at finde den mindst dårlige løsning i en presset situation. Udgangspunktet for långiverne er at undgå en kostbar restrukturering og store unødvendige omkostninger til administration m.v."

 

HSH Nordbank: Asiatiske banker forlænger shippingnedtur 

Nordea med i finansiering af Scorpios nybygnings-program         

Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster    

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hempel

    HSH Nordbank: Asiatiske banker forlænger shippingnedtur

  • Nordea med i finansiering af Scorpios nybygnings-program

    For abonnenter

  • Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Foto: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

Maersk har behov for et mere uafhængigt brand, end deltagelsen i 2M-alliancen tillader, og har derfor ikke planer om at gå ind i en anden stor containeralliance ifølge Ocean-direktør Johan Sigsgaard.

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

U.S. Marine Management Inc., der er et datterselskab under Maersk Line Limited, lukker en sag om sexchikane på et Maersk-skib gennem et fortroligt forlig. Det er den fjerde krænkelsessag i Maersks USA-selskab. Opdateret.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • People and Operations Partner

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge