Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster

Det er ikke mindst kundeforhold inden for shipping, der strækker sig helt tilbage til før finanskrisen, der tynger i Danske Banks regnskaber. Alligevel vil banken holde fast i sin satsning på sektoren, som for tiden er på omkring 50 mia. kr., fortæller banken til ShippingWatch.

Ud over de sager, der er kendt i medierne, er det overvejende mindre kundeforhold inden for shippingsektoren, tilbage fra før banken etablerede sin egen shipping-afdeling, der har belastet Danske Banks regnskaber de seneste år.

Det fortæller Danske Banks Global head of Shipping, Øivind Haraldsen til ShippingWatch, men slår samtidig fast, at banken ikke har planer om at ”trække tæppet væk” under kunderne. Der er tale om en række små skandinaviske rederier, som banken har foretaget afskrivninger på de seneste år.

Nødlidende danske og svenske kunder

”De afskrivninger, vi har foretaget, er frem for alt blandt nødlidende danske og svenske rederier, hvoraf de fleste er små og mindre rederier. Vi vil fortsat se afskrivninger, men forventer at disse sandsynligvis bliver mindre fremadrettet. Men vi har af den grund ikke planer om at trække os fra de rederier, der har det svært nu, så længe vi ser gode muligheder for, at de kan klare sig godt, når markedet forbedrer sig igen. En markant reduktion af vores eksponering i sektoren på kort sigt planlægger vi ikke, men vi vil nok snarere se, at vores nuværende niveau langsomt bliver en smule mindre over de kommende år, i takt med, at afdrag og nogle af lånene udløber,” siger Øivind Haraldsen (billedet) til ShippingWatch.

 

Det er frem for alt inden for bulk og tank, at banken kan mærke krisen i shippingbranchen. Det meste kendte eksempel i offentligheden er Torm, men andre områder (som udgør mere end 60 procent af shippingporteføljen) betegner banken som gode forretninger. Det gælder bl.a. engagementer inden for offshore, gas-tonnage, skibe til biltransport og krydstogt og færgevirksomhed.

Tørlast nær bunden

I Danmark er det bl.a. en række kommanditselskaber der har kostet banken penge, selvom shipping-segmentet akkumuleret har været en god forretning de seneste otte år. I 2005 samlede danske bank sine shippinginvesteringer i en enhed, der består af 15 medarbejdere i alt: otte i Oslo, seks i København og en enkelt i Gøteborg. Og det har betydet en styrkelse og professionalisering af bankens arbejde på området. Men markedsforholdene kan der ikke ændres på:

”Personligt tror jeg, at tørlast er nær bunden, og at markedet vender i  2014. Der kommer mange leveringer i år, men herefter vender det med hensyn til antal leveringer, samtidig med at efterspørgslen øges. Gas-segmentet ser godt ud,  ligesom at udsigterne inden for offshore er gode. Den amerikanske økonomi begynder at se bedre ud, ligesom der forsat er udsigt til en positiv vækst i Kina på 7-8 procent,” lyder vurderingen fra Øivind Haraldsen, der også tror, at produkttank vil klare sig relativt godt inden for tanksegmentet.

Nedskrivninger til shippingbranchen udgjorde 3,4 pct. af bankens udlån og garantier i første halvår 2012.

Nordea nedskriver stort på shipping

Nordea ser muligheder på trængt shipping-marked

Erria sikret fremtidig finansiering

Danske Bank: Fem udfordrende år i træk  


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også