HSH Nordbank: Asiatiske banker forlænger shippingnedtur

De asiatiske banker er med til at forlænge nedturen for shippingindustrien ved at låne flere penge til finansiering af nybygninger lavet hos lokale værfter, siger verdens største shippingbank HSH Nordbank, skriver Bloomberg.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

Den værste krise i shippingbranchens historie bliver ifølge verdens største shippingbank HSH Nordbank holdt i live af blandt andet asiatiske banker. Shippingbankerne bliver nemlig ved med at låne flere penge ud til finansiering af nybygninger bygget på lokale værfter. Og et forsinket opsving vil skade de europæiske banker.

Det siger Christian Nieswandt, Chef for Global Shipping hos den tyske shippingbank med base i Hamborg, til Bloomberg. De sidste fire år har et rekordstort antal nybygninger begrænset pengestrømmen hos rederierne, hvoraf et stort antal ikke er i stand til at tilbagebetale lånene, som dermed rammer bankerne.

”Asiatiske banker står i en svær situation,” siger Christian Nieswandt til Bloomberg:

 ”De vil gerne støtte deres nationale skibsværfter, og derfor ser man de her enorme beløb, som de har lånt ud til nye projekter i 2012. Dette vil udskyde den mere lovende balance mellem udbud og efterspørgsel, og derfor hælder vi også mere mod at være skeptiske over for et muligt opsving i 2014.”

De fleste nye skibsordrer finansieres ifølge Niewwandt via eksportkreditagenturer, der støtter skibsbygning i Japan, Sydkorea og Kina. Disse agenturer udfylder dermed et hul, nu hvor europæiske banker dæmper deres aktivitet i lån til shippingindustrien, forklarer Christian Nieswandt.

Korea slår Kina på skibseksport 

Og den udvikling falder godt i tråd med den kinesiske regerings politik. Siden 2009 har regeringen opfordret banker til at finansiere ordrer fra udenlandske ejere, såfremt skibene skulle bygges på et af landets værfter. Det forklarede vicedirektør Zefeng Gao på shippingområdet i den kinesiske Eksport-Import Bank, den største långiver til industrien, på en konference i London forrige måned, skriver Bloomberg.

Pengesummer falder

Ifølge Zefeng Gao har kinesiske banker siden marts sidste år ydet finansiering til rederier, der bestilte "high-end" og "high-tech" fartøjer - i overensstemmelse med regeringens politik om at tilskynde skibsbyggere til at sprede sig fra grundlæggende design til mere avancerede modeller. Herunder gastankskibe.

Petrofin Research vurderer, at de europæiske banker sidder på omkring 75 procent af de globale shippinglån, der har en samlet værdi på 500 milliarder USD. Men bankerne udsætter tilbagebetaling af lån og omstrukturerer lånene for at undgå selskabslukninger.

Clarkson: Gang i salget af mellemstørrelse bulk-skibe 

HSH Nordbank har udestående lån til en værdi af omkring 38 milliarder USD til omkring 2.800 fartøjer, fortæller Nieswandt. I december sagde banken, at shipping var ansvarlig for størstedelen af bankens nettohensættelser på lån til en værdi af 604 millioner USD.

Banker udlånte samlet set 34,3 milliarder USD til shippingindustrien i løbet af de første ni måneder af 2012, hvilket svarer til 45 procent af den samlede kapital sammenlignet med 129,2 milliarder USD og 75 procent i 2009, viser tal fra Marine Money International.

Der blev rejst flere penge via salg af obligationer end ved banklån sidste år, og der var tale om et fald fra 74,5 milliarder USD i 2011.

Koreansk værft dropper aftale om nybygninger

Lille nedgang i prisen på kinesiske nybygninger

Fredriksen bestiller flere produkttankskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også