En del af Watch Medier

ShippingWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
25.02.2013kl. 16.51

HSH Nordbank: Asiatiske banker forlænger shippingnedtur

De asiatiske banker er med til at forlænge nedturen for shippingindustrien ved at låne flere penge til finansiering af nybygninger lavet hos lokale værfter, siger verdens største shippingbank HSH Nordbank, skriver Bloomberg.
Foto: Hempel
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Den værste krise i shippingbranchens historie bliver ifølge verdens største shippingbank HSH Nordbank holdt i live af blandt andet asiatiske banker. Shippingbankerne bliver nemlig ved med at låne flere penge ud til finansiering af nybygninger bygget på lokale værfter. Og et forsinket opsving vil skade de europæiske banker.

Det siger Christian Nieswandt, Chef for Global Shipping hos den tyske shippingbank med base i Hamborg, til Bloomberg. De sidste fire år har et rekordstort antal nybygninger begrænset pengestrømmen hos rederierne, hvoraf et stort antal ikke er i stand til at tilbagebetale lånene, som dermed rammer bankerne.

”Asiatiske banker står i en svær situation,” siger Christian Nieswandt til Bloomberg:

 ”De vil gerne støtte deres nationale skibsværfter, og derfor ser man de her enorme beløb, som de har lånt ud til nye projekter i 2012. Dette vil udskyde den mere lovende balance mellem udbud og efterspørgsel, og derfor hælder vi også mere mod at være skeptiske over for et muligt opsving i 2014.”

De fleste nye skibsordrer finansieres ifølge Niewwandt via eksportkreditagenturer, der støtter skibsbygning i Japan, Sydkorea og Kina. Disse agenturer udfylder dermed et hul, nu hvor europæiske banker dæmper deres aktivitet i lån til shippingindustrien, forklarer Christian Nieswandt.

Korea slår Kina på skibseksport 

Og den udvikling falder godt i tråd med den kinesiske regerings politik. Siden 2009 har regeringen opfordret banker til at finansiere ordrer fra udenlandske ejere, såfremt skibene skulle bygges på et af landets værfter. Det forklarede vicedirektør Zefeng Gao på shippingområdet i den kinesiske Eksport-Import Bank, den største långiver til industrien, på en konference i London forrige måned, skriver Bloomberg.

Pengesummer falder

Ifølge Zefeng Gao har kinesiske banker siden marts sidste år ydet finansiering til rederier, der bestilte "high-end" og "high-tech" fartøjer - i overensstemmelse med regeringens politik om at tilskynde skibsbyggere til at sprede sig fra grundlæggende design til mere avancerede modeller. Herunder gastankskibe.

Petrofin Research vurderer, at de europæiske banker sidder på omkring 75 procent af de globale shippinglån, der har en samlet værdi på 500 milliarder USD. Men bankerne udsætter tilbagebetaling af lån og omstrukturerer lånene for at undgå selskabslukninger.

Clarkson: Gang i salget af mellemstørrelse bulk-skibe 

HSH Nordbank har udestående lån til en værdi af omkring 38 milliarder USD til omkring 2.800 fartøjer, fortæller Nieswandt. I december sagde banken, at shipping var ansvarlig for størstedelen af bankens nettohensættelser på lån til en værdi af 604 millioner USD.

Banker udlånte samlet set 34,3 milliarder USD til shippingindustrien i løbet af de første ni måneder af 2012, hvilket svarer til 45 procent af den samlede kapital sammenlignet med 129,2 milliarder USD og 75 procent i 2009, viser tal fra Marine Money International.

Der blev rejst flere penge via salg af obligationer end ved banklån sidste år, og der var tale om et fald fra 74,5 milliarder USD i 2011.

Koreansk værft dropper aftale om nybygninger

Lille nedgang i prisen på kinesiske nybygninger

Fredriksen bestiller flere produkttankskibe 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    Shippinglån tynger tyske banker

  • Foto: Stena Bulk

    Clarkson: Gang i salget af mellemstørrelse bulk-skibe

  • Fredriksen bestiller flere produkttankskibe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.
  • Havfram vil opbygge en hel flåde af vindinstallationsskibe
  • Kristian Mørch og J. Lauritzen stiller skarpt på havvind - både direkte og indirekte

For abonnenter

Photo: Hunter Group
Tank

Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar

For abonnenter

Photo: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

For abonnenter

Blue Water har udset sig Jørgen Wisborg (th.) til at afløse stifter Kurt Skov (tv.) som bestyrelsesformand. | Foto: Blue Water Shipping
Logistik

Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde"

For abonnenter

Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

For abonnenter

Læs også

Foto: Ramal/Reuters/Ritzau Scanpix
Rederier

Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine

Et tyrkisk fragtskib blev sent tirsdag angivelig ramt af missiler i den ukrainske havneby Kherson og brød i brand.

For abonnenter

”For at forstå begrundelsen for vores beslutning er det vigtigt at forstå, hvordan vores strategi nu er en helt anden, end den var i 2015. Nu har vi en integrator-strategi,” siger Johan Sigsgaard, Chief Product Officer - Ocean i Maersk. | Foto: Maersk
Container

Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance

Maersk har behov for et mere uafhængigt brand, end deltagelsen i 2M-alliancen tillader, og har derfor ikke planer om at gå ind i en anden stor containeralliance ifølge Ocean-direktør Johan Sigsgaard.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Hunter Group solgte sit sidste skib for næsten 100 mio. dollar – 26. jan.
  • Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien – 26. jan.
  • Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn – 26. jan.
  • Mr. Blue Waters afløser vil være formand på sin egen facon: "Jeg kan ikke gøre det på Kurts måde" – 26. jan.
  • Maersk indgår forlig i sag om kaptajns sexchikane mod chefkok – 26. jan.
  • Johan Sigsgaard: Maersk har ingen planer om at indgå i ny stor-alliance – 26. jan.
  • Tyrkisk fragtskib er ramt af missiler i Ukraine – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd afviser opbrud af alliance – 26. jan.
  • Oliepriser træder vande før Opec-møde og nyt om EU-sanktioner – 26. jan.
  • Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar – 26. jan.
  • Jysk-topchef ser et presserende behov for udvidelse af Aarhus Havn – 26. jan.
  • Rederiernes alliancer er skabt af et årti med kriser, priskrig og milliardopkøb – 26. jan.
  • Vindrederiet IWS bestiller to nye skibe – 26. jan.
  • Hapag-Lloyd køber betydelig andel i indisk havneselskab – 25. jan.
  • Hapag-Lloyd vil undersøge mulighederne for ammoniak til sine skibe – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge