Alphaliner: Første Triple-E hedder Mærsk Mc-Kinney Møller
![Foto: Mik Eskestad](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4294915.ece/ALTERNATES/schema-16_9/6033473%2520-%252020_04_2006%2520-%2520M%25C3%25A6rsk%2520Mc-Kinney%2520M%25C3%25B8ller%2520-%2520ESKESTAD%2520MIK.jpg)
Maersk Lines første containerskib i Triple-E serien, der leveres til rederiet fra Daewoo (DSME) værftet i Sydkorea i løbet af sommeren, får navnet Maersk Mc-Kinney Møller efter den afdøde skibsreder. Det fremgår af nyhedsbrevet Alphaliner tirsdag.
![Foto: Eric Jakobsson](https://photos.watchmedier.dk/4QfP7XsMR-VhaFriCuUPfjPT4PwGmn4l4sH2r8LMan0/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5193002.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2FTriple-E.jpg)
Maersk Line bestilte i alt 20 Triple E-skibe i to etaper i henholdsvis februar og juni 2011, og containerskibene er de største, der nogensinde er bygget. De har hver især en kapacitet på 18.270 containere (teu), og det er 14 procent mere end franske CMA CGMs 16.000 teu skibe og 18 procent større end Maersk Lines nuværende E-klasse skibe (Emma Maersk).
Maersk har tidligere afvist at kommentere på rygter om navnet over for ShippingWatch.
Smugkig på Maersk Lines nye containergiganter
Fire Triple-E skibe leveres i andet halvår 2013, mens de resterende 16 efter planen leveres i 2014-15 med ca. et skib om måneden.
Maersk Line mener, at skibene kan blive en game changer for markedet og den miljørigtige måde at drive shipping på. Kritikerne mener, at skibene vil tilføre mere tonnage på et allerede overrendt marked af containerskibe - især mellem Asien og Europa.
Se billedet af den næsten færdigbyggede Triple-E
SeaIntel: Maersk Line har fundet nøglen til at vinde
Maersk Line forbereder Gøteborg Havn til Triple-E