ShippingWatch

Alphaliner: Første Triple-E hedder Mærsk Mc-Kinney Møller

Maersk Lines første containerskib i Triple-E serien, der leveres senere på sommeren i en serie på i alt 20 af verdens største containerskibe,  navngives efter den afdøde skibsreder. Det skriver Alphaliner tirsdag.

Foto: Mik Eskestad

Maersk Lines første containerskib i Triple-E serien, der leveres til rederiet fra  Daewoo (DSME) værftet i Sydkorea i løbet af sommeren, får navnet Maersk Mc-Kinney Møller efter den afdøde skibsreder. Det fremgår af nyhedsbrevet Alphaliner tirsdag.

Foto: Eric Jakobsson
Foto: Eric Jakobsson
 

Maersk Line bestilte i alt 20 Triple E-skibe i to etaper i henholdsvis februar og juni 2011, og containerskibene er de største, der nogensinde er bygget. De har hver især en kapacitet på 18.270 containere (teu), og det er 14 procent mere end franske CMA CGMs 16.000 teu skibe og 18 procent større end Maersk Lines nuværende E-klasse skibe (Emma Maersk).

Maersk har tidligere afvist at kommentere på rygter om navnet over for ShippingWatch.

Smugkig på Maersk Lines nye containergiganter 

Fire Triple-E skibe leveres i andet halvår 2013, mens de resterende 16 efter planen  leveres i 2014-15 med ca. et skib om måneden.

Maersk Line mener, at skibene kan blive en game changer for markedet og den miljørigtige måde at drive shipping på. Kritikerne mener, at skibene vil tilføre mere tonnage på et allerede overrendt marked af containerskibe - især mellem Asien og Europa.

Se billedet af den næsten færdigbyggede Triple-E 

SeaIntel: Maersk Line har fundet nøglen til at vinde 

Maersk Line forbereder Gøteborg Havn til Triple-E 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs