En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
28.02.2013kl. 10.10

Nu begynder konkurrencen at gøre ondt på DFDS

Øget konkurrence på to af DFDS' nøglemarkeder, Den Engelske Kanal og ruten mellem Sverige og England, har kostet på bundlinjen. Men en kamplysten adm. direktør peger på flere konkrete tiltag, som skal bedre resultater for det kommende år. Blandt andet gennem opkøb.
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Det har kunnet mærkes på bundlinjen, at nøglemarkederne for rederiet DFDS er præget af øget konkurrence. Det fortæller adm. direktør Niels Smedegaard til ShippingWatch, efter at DFDS til morgen kunne præsentere et regnskab for 2012 med et resultat før skat på 276 mio. kroner. Det er 58 pct. mindre end året før.

Han anslår, at en ny konkurrent, North Sea Ro Ro, på ruten mellem Sverige og England har kostet i underkanten af 100 mio. kroner for rederiet, mens den øgede konkurrence på Den Engelske Kanal med Eurotunnels køb af tre færger koster i omegnen af 130 mio. kroner.

En udvikling som DFDS i øjeblikket arbejder hårdt på at komme til livs, for "det er med til at påvirke vores resultat for 2012," siger Niels Smedegaard. Derfor handler det fremadrettet om at konkurrere på både produkt og pris, når man kigger på ruten mellem Sverige og England - naturligvis i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen, understreger Niels Smedegaard.

"Vi kan ikke underbyde vores konkurrent, men vi kan følge med og matche, og det gør vi. Der er en intens konkurrence på det her marked, og udover den mængdereduktion, vi har oplever, så er der også en prismæssig reduktion, som slår igennem på vores bundlinje," siger han.

Eksperter sat på sagen

For at styrke DFDS' konkurrence på ruten er rederiet i fuld gang med at gennemgå terminalen i Gøteborg, som man er medejer af. Og rederiets eksperter fra et terminalt kompetencecenter er sat på sagen. Det drejer sig konkret om at optimere processer i terminalen, som eksempelvis hvor hurtigt man kan vende et skib, der kommer ind. Få det losset, lastet, hvor man strategisk set stiller trailere. Og alt muligt andet, der er med til at gøre flowet i terminalen endnu bedre end i dag.

"Vi bruger alle de muligheder og redskaber, der er, for at gøre os selv så attraktive, som vi kan, for vores kunder. Det kommer til at pågå gennem hele 2013, så vi på sigt får et mere effektivt og mere konkurrencedygtigt terminal-setup i Gøteborg," siger Niels Smedegaard og påpeger, at han overordnet set er vældig godt tilfreds set i forhold til udviklingen på ruten.

Opkøb det kommende år

Samtidig planlægger DFDS at købe flere virksomheder op i 2013. Man kigger både på virksomheder inden for logistik- og shippingdivisionen, fortæller Niels Smedegaard, og det tager tid at finde den helt rette.

"Vi er nu på plads med integrationen af Norfolkline og har fået tilpasset virksomheden til de markedsvilkår, der var gældende i 2012. Nu føler vi, at vi har management kapacitet og finansiel kapacitet til at udvide vores netværk, men det skal gøres på en måde, så det skaber værdi for aktionærerne, og derfor tager det tid." siger han og fortæller at de jævnligt er i forbindelse med mulige bud, men at intet ligger fast.

Er der nogle særlige geografiske områder, som er interessante?

"Det er i hele vores netværk, men selvfølgelig der hvor vi er tyndest besat. Lige på Nordsøen dækker vi vældig godt, så det er nok ikke der, vi ser de første tiltag, men man kan aldrig vide."

Hvor mange midler har I til opkøb?

"Vi vil ikke sådan sætte tal på, men ser man på regnskabet, så er vi vældig solide - med 57 pct. soliditetsgrad. Vi har tilstrækkelige midler til at gennemføre de ambitioner, vi har. Det er over en mia., som er til rådighed, vi har et godt forhold til banker, vi har selv fri likviditet og et begrænset gældsniveau. Så vi kan selv løfte betydelige investeringer, hvis vi føler det er den rette mulighed."

 

DFDS hårdt ramt af økonomisk nedtur og overkapacitet

UK-myndigheder frygter unfair konkurrence på Kanalen

Endelig aftale mellem DFDS og Stralsund faldet på plads 

Relaterede artikler:

  • DFDS hårdt ramt af økonomisk nedtur og overkapacitet

  • UK-myndigheder frygter unfair konkurrence på Kanalen

  • Foto: DFDS

    Endelig aftale mellem DFDS og Stralsund faldet på plads

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Photo: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

Erfaringen og det internationale snit hos en af verdens største kapitalfonde matcher perfekt med ambitionerne hos danske Scan Global Logistics.
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Foto: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop

Læs også

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast prisindeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge