Nu begynder konkurrencen at gøre ondt på DFDS

Øget konkurrence på to af DFDS' nøglemarkeder, Den Engelske Kanal og ruten mellem Sverige og England, har kostet på bundlinjen. Men en kamplysten adm. direktør peger på flere konkrete tiltag, som skal bedre resultater for det kommende år. Blandt andet gennem opkøb.

Det har kunnet mærkes på bundlinjen, at nøglemarkederne for rederiet DFDS er præget af øget konkurrence. Det fortæller adm. direktør Niels Smedegaard til ShippingWatch, efter at DFDS til morgen kunne præsentere et regnskab for 2012 med et resultat før skat på 276 mio. kroner. Det er 58 pct. mindre end året før.

Han anslår, at en ny konkurrent, North Sea Ro Ro, på ruten mellem Sverige og England har kostet i underkanten af 100 mio. kroner for rederiet, mens den øgede konkurrence på Den Engelske Kanal med Eurotunnels køb af tre færger koster i omegnen af 130 mio. kroner.

En udvikling som DFDS i øjeblikket arbejder hårdt på at komme til livs, for "det er med til at påvirke vores resultat for 2012," siger Niels Smedegaard. Derfor handler det fremadrettet om at konkurrere på både produkt og pris, når man kigger på ruten mellem Sverige og England - naturligvis i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen, understreger Niels Smedegaard.

"Vi kan ikke underbyde vores konkurrent, men vi kan følge med og matche, og det gør vi. Der er en intens konkurrence på det her marked, og udover den mængdereduktion, vi har oplever, så er der også en prismæssig reduktion, som slår igennem på vores bundlinje," siger han.

Eksperter sat på sagen

For at styrke DFDS' konkurrence på ruten er rederiet i fuld gang med at gennemgå terminalen i Gøteborg, som man er medejer af. Og rederiets eksperter fra et terminalt kompetencecenter er sat på sagen. Det drejer sig konkret om at optimere processer i terminalen, som eksempelvis hvor hurtigt man kan vende et skib, der kommer ind. Få det losset, lastet, hvor man strategisk set stiller trailere. Og alt muligt andet, der er med til at gøre flowet i terminalen endnu bedre end i dag.

"Vi bruger alle de muligheder og redskaber, der er, for at gøre os selv så attraktive, som vi kan, for vores kunder. Det kommer til at pågå gennem hele 2013, så vi på sigt får et mere effektivt og mere konkurrencedygtigt terminal-setup i Gøteborg," siger Niels Smedegaard og påpeger, at han overordnet set er vældig godt tilfreds set i forhold til udviklingen på ruten.

Opkøb det kommende år

Samtidig planlægger DFDS at købe flere virksomheder op i 2013. Man kigger både på virksomheder inden for logistik- og shippingdivisionen, fortæller Niels Smedegaard, og det tager tid at finde den helt rette.

"Vi er nu på plads med integrationen af Norfolkline og har fået tilpasset virksomheden til de markedsvilkår, der var gældende i 2012. Nu føler vi, at vi har management kapacitet og finansiel kapacitet til at udvide vores netværk, men det skal gøres på en måde, så det skaber værdi for aktionærerne, og derfor tager det tid." siger han og fortæller at de jævnligt er i forbindelse med mulige bud, men at intet ligger fast.

Er der nogle særlige geografiske områder, som er interessante?

"Det er i hele vores netværk, men selvfølgelig der hvor vi er tyndest besat. Lige på Nordsøen dækker vi vældig godt, så det er nok ikke der, vi ser de første tiltag, men man kan aldrig vide."

Hvor mange midler har I til opkøb?

"Vi vil ikke sådan sætte tal på, men ser man på regnskabet, så er vi vældig solide - med 57 pct. soliditetsgrad. Vi har tilstrækkelige midler til at gennemføre de ambitioner, vi har. Det er over en mia., som er til rådighed, vi har et godt forhold til banker, vi har selv fri likviditet og et begrænset gældsniveau. Så vi kan selv løfte betydelige investeringer, hvis vi føler det er den rette mulighed."

 

DFDS hårdt ramt af økonomisk nedtur og overkapacitet

UK-myndigheder frygter unfair konkurrence på Kanalen

Endelig aftale mellem DFDS og Stralsund faldet på plads 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også