Asiatiske shipping-konglomerater under vand

Vanskelighederne for to af verdens største shippingselskaber er blevet tydeliggjort ved indgangen til 2013. Et aktionæroprør mod ledelsen i det statskontrollede China Cosco er under opsejling, og japanske Mitsui, der også har ca. 800 skibe i flåden, er på vej med en dramatisk spareplan. 

Vanskelighederne for to af verdens største shippingselskaber er blevet tydeliggjort ved indgangen til 2013, som med enkelte undtagelser og ifølge toneangivende analytikere kan blive mindst ligeså mørkt og turbulent som sidste år.

Topledelsen i japanske Mitsui OSK Lines med en samlet flåde på omkring 800 skibe bebudede for få dage siden en omfattende omkalfatring af gruppen med et stort udsalg af tabsgivende skibe, i første omgang omkring 70, samt et foreløbig ukendt antal annulleringer af charterkontrakter.

Og ledelsen i China Cosco er lige nu under pres fra en ny gruppering af mindretalsaktionærer, der arbejder på at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med henblik på udskiftning af konglomeratets formand, 63-årige Wei Jiafu.

China Cosco Holdings, der  læner sig op af en afnotering på børsen i Shanghai, hvis det mislykkes at skabe en turnaround i løbet af 2013, har i en profit warning forleden bebudet betydelige tab i det endelige regnskab for 2012. Året forinden kom China Cosco, der er verdens største tørlastrederi og sjette største containeroperatør, ud med et nettounderskud på 1,7 mia. USD. Underskud tre år i træk kan medføre suspendering af handlen med Cosco-aktier med risiko for efterfølgende at blive afnoteret.

Kæmpetab kan sende Cosco ud af børsen 

Ifølge kinesisk selskabslov skal der indkaldes til en generalforsamling inden for to måneder, hvis aktionærer med mere end 10 procent af stemmerne kræver det. Advokatfirmaet Bejing Wentian annoncerede sidste søndag, at det har fået til opgave at samle minoritetsaktionærer med henblik på at få placeret et ansvar for de enorme tab, China Cosco har lidt.

Modsat Mitsui OSK Lines har ledelsen i China Cosco, der er børsnoteret i både Shanghai og Hong Kong, endnu ikke præsenteret aktionærerne for en masterplan for at vende den dramatiske udvikling. På begge børser er selskabets aktier faldet med omkring 90 procent siden højdepunktet før finanskrisens indtog i 2007-2008.

Men onsdag besvarede ledelsen i Cosco, der også kontrollerer en flåde i størrelsesordenen 800 skibe, i en kortfattet email til Lloyd's List det ulmende oprør blandt aktionærer, at den altid er opmærksom på krav fra investorerne, ligesom ledelsen respekterer aktionærernes ret til at give udtryk for deres anmodninger.

Mitsui's massive spareplan kan trække blodige spor 

"På baggrund af det nuværende underskud, vil selskabet i kraft af gruppens samlede styrke kæmpe for at forbedre de økonomiske resultater. Ethvert initiativ vil blive gennemført in full swing og efter moden overvejelse," skriver ledelsen.

63-årige Wei Jiafu blev i august 2011 formand for bestyrelsen i Cosco Group. Siden november 1998 var han president og CEO og har tidligere været adm. direktør i en række datterselskaber i Cosco både i Kina og uden for.

Janholt: Forhåbentlig har vi taget højde for det værste 

Topchef Koichi Muto fra japanske Mitsui OSK Lines (MOL) annoncerede sidste fredag en detaljeret managementplan for gruppen, der for andet år i træk må konstatere et underskud i milliardklassen, ca. 1 mia. USD i 2012.

En reform af hele koncernen, der indeholder et massiv frasalg, ophugning, tilbageleveringer af indchartrede skibe og annulleringer af kontrakter inden for især tørlast og tank med henblik på at reducere den frie og stærkt tabsgivende tonnage i spotmarkedet, rulles ud senere i år og i løbet af 2014.

Kinas shipping-konge bliver bedt om at gå 

Hårdt pressede Cosco forsøger med ratehop 

China Cosco advarer om betydelige tab 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også