
Selv om den internationale søfartsorganisation Bimco i 2011 og 2012 har udviklet standard slow steam klausuler, der skal forhindre juridiske tvister mellem ejer og lejer af et skib, kan der alligevel opstå problemer. Ikke mindst i forbindelse med tidscertepartier, hvor rederen stiller sit skib til rådighed for befragteren over en længere periode.
"Med et tidscerteparti har parterne typisk aftalt, hvilken hastighed, skibet skal sejle med. Det er jo et oplagt parameter i forbindelse med leje af et skib at vide, hvor hurtigt det kan sejle. Hvis rederne så giver ordre til, at skibet skal sejle med lavere hastighed end det aftalte, kan man have et kontraktbrud. Bimco’s slow speed klausuler vil i et vist omfang regulere dette, men klausulerne giver ikke ”carte blanche” til at sejle med slow speed, og ved et tidscerteparti vil det typisk kun være befragteren men ikke rederen, der kan give ordre til at sejle med slow speed. Dette skyldes, at det er befragteren, der bærer bunkers-omkostningerne, som ofte er incitamentet til at sejle med slow speed" siger Mette Rosholm, senioradvokat i Gorrissen Federspiel, til ShippingWatch.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app