ShippingWatch

Gorrissen: Slow steaming åbner for en palet af juridiske tvister

Den internationale søfartsorganisation Bimco har med nye slow steam klausuler løst en række juridiske problemer i forbindelse med slow steaming. Men klausulerne giver ikke ”carte blanche” til at sejle med slow speed, advarer førende shippingadvokater.

Foto: Stena Bulk

Selv om den internationale søfartsorganisation Bimco i 2011 og 2012 har udviklet standard slow steam klausuler, der skal forhindre juridiske tvister mellem ejer og lejer af et skib, kan der alligevel opstå problemer. Ikke mindst i forbindelse med tidscertepartier, hvor rederen stiller sit skib til rådighed for befragteren over en længere periode.

"Med et tidscerteparti har parterne typisk aftalt, hvilken hastighed, skibet skal sejle med. Det er jo et oplagt parameter i forbindelse med leje af et skib at vide, hvor hurtigt det kan sejle. Hvis rederne så giver ordre til, at skibet skal sejle med lavere hastighed end det aftalte, kan man have et kontraktbrud. Bimco’s slow speed klausuler vil i et vist omfang regulere dette, men klausulerne giver ikke ”carte blanche” til at sejle med slow speed, og ved et tidscerteparti vil det typisk kun være befragteren men ikke rederen, der kan give ordre til at sejle med slow speed. Dette skyldes, at det er befragteren, der bærer bunkers-omkostningerne, som ofte er incitamentet til at sejle med slow speed" siger Mette Rosholm, senioradvokat i Gorrissen Federspiel, til ShippingWatch.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs