ShippingWatch

Skibsejere bestiller igen nybygninger

Der er igen kommet gang i bestillingen af nybygninger op mod begyndelsen af det kinesiske nytår, der ligger midt i februar, skriver Hellenic Shipping News.

Mens det kinesiske måne-nytår nærmer sig med hastige skridt, er bestillingen af nybygninger røget i vejret, skriver Hellenic Shipping News på basis af en analyse fra Clarkson Hellas.

"Frontline og STX Dalian har underskrevet en kontrakt på 4+4 181.000 dwt Capesize-fartøjer til levering hver tredje måned fra juli 2014. Den samlede offentlige pris for de fire sikre fartøjer er efter sigende 187 mio. dollar, hvilket prissætter hvert fartøj på 46,75 mio. dollar.

Den norske ejer Jebsen rapporteres samtidig at have placeret en ordre på tre 81.000 dwt Kamsarmax-fartøjer ved det nystartede Japan Marine United (JMU), med en pris lidt over 30 mio. dollar. Handlen skal efter sigende inkludere adskillige optioner og være foretaget på en 50/50 basis med JP Morgan.

I den mindre del af markedet har Nantong Hongqiang modtaget en ordre på fem 15.000 dwt-enheder til levering i 2014 til en ukendt køber," skriver Clarkson Hellas. 

I tank har fokus mere været på coatede fartøjer, hvor IMT har placeret en kontrakt på to sikre og to optioner på 7.000 dwt -produkttankskibe fra Weihai Samjin. Scorpio har også annonceret, at tankrederiet vil udvide sin investering i MR-skibe og har bestilt to sikre 50.000 dwt-fartøjer ved Hyundai Mipo-værftet.

"Samlet lukkede ugen med 43 friske ordrer rapporteret globalt med en samlet dødvægt på 1.451.600 ton, hvilket betyder en 43 pct. uge-mod-uge stigning sammenlignet med ugen før på grund af sikre kontrakter i alle hovedfartøjssegmenter, der stod for hovedparten," skriver skibsmægleren Golden Destiny i en rapport.

Analyse: Flere LNG-ordrer på vej 

Fredriksen: Tank og olie indleder opsvinget 

Platou: Scorpio har skudt ekspansionen i gang  

Her er shippingbranchens fem største ændringer 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs