ShippingWatch

Rederne byder kineserne velkommen i Arktis

Danmarks Rederiforening er ikke bekymret for kinesisk indflydelse i forhold til fremtidens sejlads i Arktis. Men der er behov for høje sejlads-standarder, der både sikrer kvalitet og bæredygtighed, fastslår vicedirektør Jan Fritz Hansen.

Når det kommer til sejlads i det arktiske område, er der ingen grund til at være bekymret over kinesisk indblanding, mener Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.

"Vi er ikke bekymret for kinesere, japanere eller andre fra Fjernøsten i forhold til sejlads. Vi skal bare sikre, at der bliver nogle ordentlige adgangskrav, som man skal leve op til noget, når man skal sejle i sådan et sårbart område," siger han til ShippingWatch.

Jan Fritz Hansen henviser desuden til, at Danmark sandsynligvis vil få en pionerfordel, når det bliver aktuelt, da flere danske rederier historisk har erfaringer med sejlads i området.

Skibsredere: Nej tak til grønlandsk særaftale 

"Så må andre udenlandske spillere komme til senere, hvis de opbygger kompetencer til at betjene det deroppe - og hvis de gør det, så hører vi ikke til dem, der vil sige, at så skulle det ikke kunne lade sig gøre for dem," siger han.

Samarbejde med Grønland

Kommentaren falder efter, at Venstres Claus Hjort Frederiksen har udtrykt bekymring for Kinas adgang til Grønland og mener, at der er langt større interesser på spil end eksempelvis kinesiske arbejderes forhold. Jan Fritz Hansen understreger, at rederiforeningen kun forholder sig til sejlads til og fra Grønland og arbejdet med at transportere råstoffer og mineraler.

Og for den fremtidige sejlads i Arktis er det utrolig vigtigt, at der bliver udarbejdet et regelsæt med standarder, som gør det bæredygtigt og ikke mindst kvalitetssikrer fartøjers ageren i området, mener han.

I vækstteamets udspil til en maritim strategi lægger man op til en strategi for Arktis, og her er det ifølge Jan Fritz Hansen utrolig vigtigt for rederiforeningen, at en sådan strategi bliver lavet i tæt samarbejde med grønlænderne.

"Det er meget vigtigt for os, at det her bliver diskuteret med grønlænderne, så vi trækker vi på de erfaringer. Det skal både være sikkert og godt og bæredygtigt at være deroppe, men det skal også være økonomisk rentabelt og give en fordel for både dem, der sejler der, men også de grønlændere, der skal leve af det."

Rederiforeningen har allerede nu lavet aftaler med grønlandske interessenter og afholder til marts en stor konference i Frederikshavn, hvor Arktis sejlads også er på dagsordenen.

Venstre: Kina jagter Arktis gennem Grønland

Ansøgere flokkes om Arktisk Råd

Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs