En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
24.01.2013kl. 07.42

Ansøgere flokkes om Arktisk Råd

En lang række lande, organisationer og EU ønsker at få observatørstatus i det Arktiske Råd. Det skriver Berlingske.
Foto: Christian Florian / DMI
af JAKOB VESTERAGER

Der er stor interesse for det arktiske område. Ikke bare fra de lande, der allerede sidder i det Arktiske Råd, men også fra 14 lande og organisationer, der ønsker at få observatørstatus i det Arktiske Råd. Det skriver Berlingske.

EU har søgt om observatørstatus, men det drejer sig også om landene Kina, Japan, Sydkorea, Singapore, Indien og Italien, mens organisationer som Greenpeace og den internationale sammenslutning af olie- og gasproducenter også ønsker at kunne følge med i rådets arbejde.

"Vi har oplevet en eksponentielt stigende interesse for Arktis, fordi udviklingen - som den inden for skibsfart - har globale konsekvenser," siger Klavs A. Holm, Danmarks arktiske ambassadør.

Han ser en fordel i at invitere stormagter som eksempelvis Kina ind i rådet som observatør for at undgå, at der dannes andre råd eller organer på området, der udvander Arktisk Råd. Ifølge Berlingskes oplysninger, var der dog ved et diplomatisk møde i Tromsø tirsdag ikke enighed om, hvem der skal have lov at være med i klubben.

Specielt Canada og Rusland skal være skeptiske over for nye medlemmer i rådet.

"Når antallet vokser, så er det klart, at der lægges et pres. Derfor skal deres status reguleres," siger Anton Vassiljev, Ruslands arktiske ambassadør.

Det er dog tydeligt, at bl.a. Kina ser med særdeles stor interesse på området.

"Arktiske og ikke-arktiske lande skal samarbejde om arktiske spørgsmål på grundlag af respekt for hinandens rettigheder," siger Hong Lei, der er talsmand fra det kinesiske udenrigsministerium på et pressemøde.

Rådet er det vigtigste samarbejdsorgan omkring Arktis og tæller udover det danske rigsfællesskab syv medlemmer. Det er Norge, Sverige, Finland, Island, USA, Canada og Rusland.

Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute  

Skibsredere: Nej tak til grønlandsk særaftale 

Flertal: Staten bør gå ind i Grønland 

Russerne sætter sig tungt på ny arktisk rute 

Relaterede artikler:

  • Foto: Christian Florian / DMI

    Asiater vil erobre ny arktisk sejlrute

    For abonnenter

  • Foto: Torben Stroyer

    Skibsredere: Nej tak til grønlandsk særaftale

  • Foto: Torben Stroyer

    Flertal: Staten bør gå ind i Grønland

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge