Skibsredere: Nej tak til grønlandsk særaftale

Det giver ikke særlig meget mening for dansk søfart at give Danmark en særaftale med Grønland om danske investeringer i forbindelse med råstofudvinding. Det er ikke den måde, dansk shipping arbejder på, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
Foto: Torben Stroyer
Foto: Torben Stroyer

Når et politisk flertal uden om regeringen i mandagens udgave af Politiken foreslår at skabe et såkaldt "Dong 2", der skal sikre danske investeringer i Grønland, så giver det ikke specielt meget mening for dansk søfart. Det vurderer vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, der ikke er interesseret i den slags "protektionistiske særaftaler."

"Vi lever som erhverv af at sejle verden rundt. Derfor er vi jo optaget af, om du har et frit og liberalt marked, ikke en særaftale, protektionisme eller nationalitetstilknytning. Vi ville omvendt heller ikke nyde godt af, hvis der var nationalitetsaftaler for eksempel ved Nordøstpassagen eller Nordvestpassagen," siger Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.

Internationalt samarbejde

I stedet for som folketingets partier at arbejde for at få særlig adgang til og indflydelse på det grønlandske marked gennem en politisk aftale, arbejder Rederiforeningen i internationalt regi for at fremme samarbejdet om Arktis.

"Vores mål er at arbejde bæredygtigt med det her arktiske eventyr. Det er et sårbart eventyr, som vi mener, at man bør have høje adgangskrav til. Derfor arbejder vi med i IMO at lave en polarkode for sejladsen i Arktis, ligesom vi er interesseret i at få skabt faste krav til ensartet beredskab og sikkerhed for alle, så det ikke bliver det rene Klondyke," siger Jan Fritz Hansen.

Udover det internationale samarbejde bruger Rederiforeningen også tid på at tænke Grønland i dansk regi i form af regeringens maritime vækstudspil, hvor Arktis er et indsatsområde.

Danske fordele

"Vi vil gerne være med til at udforme vækststrategien og være med til at have vores grønlandske venner med ind i samarbejdet. Det vigtige for os, er at få et ordentligt samarbejde med grønlænderne om for eksempel at kunne betjene en kinesisk mine i Grønland og at gøre det på en god og sikker måde, som gavner alle," siger Jan Fritz Hansen.

Selvom Danmark ikke skal have særaftaler med Grønland, mener Rederiforeningen, at danske rederier vil have store fordele i forhold til andre rederier på grund af den geografiske nærhed til Grønland. Det samme gælder underleverandørindustrien.

"Vi kender til de særlige krav for at sejle i polarfarvande, vi har erfaring og søfarende med erfaring. Vi har også erfaring med at skabe udstyr, som kan holde til de ekstreme forhold og har måske nogle andre kompetencer end værfterne i Fjernøsten," siger Jan Fritz Hansen.

Flertal: Staten bør gå ind i Grønland

Maersk Broker-direktør: Danmark skal i gang i Grønland

Stor interesse for olie øst for Grønland 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også