En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
29.01.2013kl. 10.44

Advokater: Slow steaming kan sende redere i retten

En afgørelse i den britiske sø- og handelsret har givet Clipper Bulk ret til at fratrække den tabte tid fra slow steaming. Sagen er principiel og kan benyttes i containerindustrien, mener flere advokater.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals
af OLE ANDERSEN

Ejere af containerskibe, der slow steamer deres skibe, kan risikere at blive sagsøgt af lejeren efter en afgørelse i den britiske sø- og handelsret. Det skriver nyhedsbrevet The Loadstar.

I november sidste år afviste en dommer en appelsag, der vedrørte en strid mellem Bulk Ship Union SA og Clipper Bulk. Sidstnævnte havde som lejer af et skib forinden fået medhold ved en lokal domstol i en anklage mod skibets ejer Bulk Ship Union for at have brudt en klausul i en lejeaftale mellem de to parter, der fastslår, at en last skal leveres hurtigst muligt ("with utmost despatch", red.).

Slow steaming hakker stor luns af CO2-udledning 

Clipper Buk havde lejet skibet Pearl C tilbage i 2006 i en periode på 9-12 måneder til forskellige rejser, men Clipper valgte på et tidspunkt at tilbageholde en del af lejen med henvisning til skibets "underperformance" med påstand om, at skibet ikke var i stand til at levere lasten hurtigt muligt, og at lejeren af skibet dermed kunne fratrække den tabte tid på grund af skibets slow steaming. Det fremgår af en analyse af afgørelsen, som advokatfirmaet Stoner Chambers har udarbejdet, skriver The Loadstar.

Ejeren af skibet, Bulk Ship Union, havde beordret skibets kaptajn at sejle under 13 knob, som også var nedfældet i aftalen. En lokal domstol konkluderede, at ejeren havde brudt  aftalen. En afgørelse, som den britiske sø- og handelsret altså valgte at fastholde.

SeaIntel: Redere kan spare millioner på kortere kajtid 

"Vi tror, at rettens beslutning i sagen om Pearl C bestemt er relevant i forhold til containerindustrien, fordi sagen bekræfter, at i de tilfælde, hvor en ejer bevidst slow steamer og konsekvent underperformer, vil det være det samme som at bryde en aftales indhold om "hurtigst muligt", og som vil gøre det legitimt for lejeren at fratrække den tabte tid," understreger de to advokater Matthew Gore og Daisy Rayner fra Holman Fenwick Willan over for The Loadstar:

"Lejere af containerskibe vil hilse afgørelsen om Pearl C velkommen, fordi den ikke alene bekræfter den kendte praksis, at ejere kan komme til at stå til ansvar for slow steaming, men afgørelsen viser mere klart, hvor det skal fastslåes om et skib slow steamer eller ej. Lejere af containerskibe benytter i stigende grad slow steaming, men de skal leve op til deres aftalte tidsplaner, og de vil altid gå imod enhver form for slow steaming fra ejere, der truer deres tidsplaner," påpeger advokaterne.   

Befragtere nyder godt af slow steaming 

Nyhedsbrev: Store juridiske risici ved slow steaming 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Nyhedsbrev: Store juridiske risici ved slow steaming

  • Foto: Port of Gothenburg

    Befragtere nyder godt af slow steaming

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge