Nyhedsbrev: Store juridiske risici ved slow steaming

Slow steaming sparer penge og forurener mindre, men kan betyde, at redere kan løbe ind i en række juridiske problemer. Det vurderer advokatfirmaet Stone Chambers i London, skriver Hong Kong Shipping Gazette.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Når redere sætter deres skibe til bevidst at sejle langsomt er det et brud med på kontrakter indgået mellem redere og befragtere, hvori rederne traditionelt set har forpligtet sig til at sejle med fuld kraft og efter den højest mulige leveringstid. Det skriver Hong Kong Shipping Gazette ud fra en ny rapport fra det britiske advokatfirma Stone Chambers.

Samtidig kan der opstå problemer forsikringsproblemer i forbindelse med slow steaming, når motorer, der er skabt til højere fart sættes til at sejle langsommere.

"Ud over risikoen for at bryde forpligtelsen til hurtig forsendelse, , kan slow steaming riiskere at ødelægge fartøjets maskineffekt eller anti-foulingbelægningen på skrog, som følge af, at et fartøj ikke operer med optimal hastighed," lyder det fra advokatfirmaet, der tilføjer:

"Slow steaming repræsenterer et problem med behovet for at bruge forskellige smøreolier og uddanne besætningen tilstrækkeligt til at gøre dette. Det rejser tvivlsspørgsmål om forsikringskrav på genvinding af tab på en motor. Når der har været en hændelse med slow steaming, kan forsikringsselskabet hævde, at de problemer, der opstod, var forårsaget af en forsætlig eller uagtsom fejl og forsømmelser af fartøjet."

Credit-Suisse tror ikke på øko-skibe

Maersk Line betaler retrofit til indchartrede skibe

DNV forudser markant grønnere shipping i 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også