Nyhedsbrev: Store juridiske risici ved slow steaming
![Foto: Hyundai Merchant Marine](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4697764.ece/ALTERNATES/schema-16_9/2_1.jpg)
Når redere sætter deres skibe til bevidst at sejle langsomt er det et brud med på kontrakter indgået mellem redere og befragtere, hvori rederne traditionelt set har forpligtet sig til at sejle med fuld kraft og efter den højest mulige leveringstid. Det skriver Hong Kong Shipping Gazette ud fra en ny rapport fra det britiske advokatfirma Stone Chambers.
Samtidig kan der opstå problemer forsikringsproblemer i forbindelse med slow steaming, når motorer, der er skabt til højere fart sættes til at sejle langsommere.
"Ud over risikoen for at bryde forpligtelsen til hurtig forsendelse, , kan slow steaming riiskere at ødelægge fartøjets maskineffekt eller anti-foulingbelægningen på skrog, som følge af, at et fartøj ikke operer med optimal hastighed," lyder det fra advokatfirmaet, der tilføjer:
"Slow steaming repræsenterer et problem med behovet for at bruge forskellige smøreolier og uddanne besætningen tilstrækkeligt til at gøre dette. Det rejser tvivlsspørgsmål om forsikringskrav på genvinding af tab på en motor. Når der har været en hændelse med slow steaming, kan forsikringsselskabet hævde, at de problemer, der opstod, var forårsaget af en forsætlig eller uagtsom fejl og forsømmelser af fartøjet."
Credit-Suisse tror ikke på øko-skibe
Relaterede artikler
DNV forudser markant grønnere shipping i 2020
For abonnenter