Hapag-Lloyd stærkt optimistisk på egen rateforhøjelse

Tyske Hapag-Lloyd, der i marts går forrest med rateforhøjelse på Asien-Europa, forventer, at forhøjelsen vil kunne holde og vil kunne give et bedre 2013 for 2012. De store problemer med overkapacitet giver ikke bestyrelsesmedlem Ulrich Kranich "søvnløse nætter."
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd er overbevist om, at det vil se bedre ud for containerrederierne i 2013. Raterne vil efter et hop kunne stå distancen i længere tid end i 2012, og overkapaciteten er ikke så stort et problem, som mange antyder. Det fortæller bestyrelsesmedlem i Hapag-Lloyd Ulrich Kranich til Lloyd's List.

Han baserer sin optimisme på, at både handlen på Asien-Europa og Stillehavsruterne har været bedre i begyndelsen i 2013, og det er en indikation på, at Hapag-Lloyds indvarslede rateforhøjelse på 750 USD pr. teu på Asien-Europa fra marts kan holde.

"Hvis du ser på udviklingen på hovedruterne siden begyndelsen af året, har raterne hurtigt vundet betydeligt frem fra de lave niveauer," siger Ulrich Kranich til Lloyd's List.

Hapag-Lloyd forsøger med stor rateforhøjelse 

Han mener, at rederne skød over målet i tredje kvartal ved at tro, at de forhøjede rater kunne holde.

"Voluminerne var der simpelthen ikke," siger han.

Mange analytikere og heriblandt SeaIntel påpegede så sent som mandag, at raterneforhøjelserne vil blive fulgt af andre containerrederier hurtigt efter marts, men at de også hurtigt vil dykke igen, og at markedet ikke er i stand til at holde disciplinen. Blandt andet på grund af de mange nye store skibe vil der være skarp konkurrence. Men det ryster ikke Ulrich Kranich.

"Jeg føler mig meget sikker, når det kommer til ordrebogen - den er nu på et historisk lavt niveau, og de nyeste afgivne ordrer har været meget specifikke. I forhold til de ordrer, jeg har set indtil videre, har jeg ingen søvnløse nætter," siger Ulrich Kranich til Lloyd's List, der ikke ønsker at kommentere, hvordan den annoncerede fusion mellem Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil påvirke Hapag-Lloyd's indtjening og fremtid.

Alphaliner: Rederne i strid modvind i 2013

Rater stiger hurtigere og i kortere perioder

SCFI-rateindeks falder for første gang i 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også