ShippingWatch

Tysk reder: 1.000 tyske skibe er i vanskeligheder

Det tyske rederi Claus-Peter Offens betalingsproblemer er et symbol på en hel KG-sektor i krise i den tyske rederibranche, lyder det fra ejeren af rederiet, der er et af Tysklands største: "Men vi er endnu ikke i mareridtsområdet."

De økonomiske problemer, som i går afslørede sig for 14 af de mindre containerskibe, som rederiet Claus-Peter Offen ejer, er symptom på mange flere skibe i økonomiske vanskeligheder. Det melder ejer og grundlægger af rederiet Claus-Peter Offen ud i Lloyd's List.

"Jeg vil ikke sige, at vi som firma er i problemer, det er en fond, der er i problemer. Men der er formentlig mellem 500 og 1.000 andre skibe, der er i en situation meget tæt på disse 14 skibes, og i hvert tilfælde vil bankerne være nødt til at finde en løsning med deres kunder," siger Claus-Peter Offen til Lloyd's List.

Offen er et af Tysklands største rederier med en flåde på 142 skibe, hvoraf mere end 100 er containerskibe. Det er dermed en tiendedel af flåden, der tjener så lidt ind på sine kontrakter, helt ned til omkring en tredjedel, at rederiets banker har krævet, at de 14 containerskibe på mellem 1.800 og 2.800 sættes til salg. Claus-Peter Offen afviser, at problemerne gør sig gældende andre steder i rederiet, der også har en tank og en bulkflåde, og mener, at problemerne alene er begrænset til skibsfonden Santa-B, hvor de 14 skibe sejler. Claus-Peter Offen er ikke alarmeret over de 14 skibes tilstand.

"Jeg tror, at vi vil se mange salg foranlediget af bankerne, men jeg forventer ikke en masse tvungne salg med så store konsekvenser for alle, at det ikke vil give mening. Vi er ikke endnu i mareridtsområdet med et stort antal af skibe helt alvorligt til salg i et åbent marked," siger Claus-Peter Offen til Lloyd's List.

Tyske Offen tvunget til at sælge 14 skibe 

Han vurderer altså, at store tvangssalg ikke er nært forestående, men at mange redere kan komme i store problemer, og at det vil være nødvendigt for de tyske banker at finde løsninger skræddersyet til den enkelte bank.

"Jeg tror ikke, at bankerne mister tålmodigheden, men bankerne er så realistiske, at de kan se, at hvis markedet fortsætter på 6.000 USD, kan den nuværende struktur ikke fortsætte for evigt. Nogle skal betale forskellen," siger Offen med henvisning til de 14 skibe, der pt. sejler for 6.000 USD dagligt, og fortsætter:

"Hvis ejerne og aktionærerne ikke er i stand til det, og sådan vil det være i de fleste tilfælde, kan KG-fondene ikke betale det, så vil hundredvis af sager have brug for løsninger."

Rederiet Claus-Peter Offen blev grundlagt af manden med samme navn i 1971 i Hamborg og er vokset til at være en stor containerudbyder med kunder som CMA CGM, MSC og Hamburg Süd. De tre kreditorer, der har krævet de 14 skibe sat til salg, er tyske Commerzbank og HSH Nordbank samt norske DNB.

Ny statsstøtte på vej til til tyske redere 

Tysk fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi

Tysk finanstilsyn skærper kontrol med shippinglån 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs