En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
18.12.2012kl. 12.08

Tysk fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil tilsammen blive en formidabel spiller til og fra Sydamerika og matche Maersk Lines reefer-specifikke skibe, siger analytiker Lars Jensen, SeaIntel, til ShippingWatch.
Foto: Hapag-Lloyd
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT OG OLE ANDERSEN

En fusion mellem Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil skabe verdens 4. største containerrederi, der vil blande sig i toppen blandt de helt store som Maersk Line, MSC og franske CGM CMA. Samtidig vil en sammenlægning af de to tyske rederier skabe en formidabel aktør på ruterne til Sydamerika og på hele reefer-segmentet, mener analytiker og partner Lars Jensen fra analysehuset SeaIntel.

"Hamburg Süd har modsat Hapag-Lloyd en omfattende ordrebog, der udgør 40 procent af den skibstonnage, rederiet bruger lige nu. Over det næste års tid får Hamburg Süd leveret en serie på 10 skibe på lige under 10.000 teu. Rederiet har et meget højt indtag af reefercontainer, og dermed matcher rederiet med stikkontakter til 1.700 reefercontainere ombord, de store reefer-specifikke skibe, som Maersk Line også har bygget til Sydamerika-ruterne.

Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger 

"Med de store skibe og en kombination af Hapag-Lloyd og Hamburg Süd bliver det en formidabel spiller på markedet til og fra Sydamerika," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Hapag-Lloyd er i dag primært et øst-vest rederi på Stillehavet og Asien-Europa, mens Hamburg Süd stort set ikke er til stede i øst-vest-trafikken, men sejler typisk i regionale trades.

"Lige nu er Hapag-Lloyd eksponeret med omkring 22 procent af deres last fra Asien-Europa, mens omkring 23 procent kommer på Trans Pacific. I alt kommer ca. 45 procent af lasten altså fra de store øst-vest ruter, som der i den grad er hård kamp om, og som vil vedblive at være det på grund af de store skibe, der sættes ind," siger Lars Jensen.

 

De to rederier er blandt verdens største. Hapag-Lloyd er nummer seks med en markedsandel af containermarkedet på 3,8 pct., og Hamburg Süd er nummer 12 har en markedsandel på 2,5 pct., viser Alphaliners opgørelse over rederierne. Til sammenligning har de tre største rederier med Maersk Line, MSC og CMA CGM henholdsvis 15,4 pct. af markedet, 13,3 pct. og 8,3 pct..

Hapag-Lloyds flåde er på knap 150 containerskibe med en kapacitet på 675.273 teu og ordrer på syv 13.00 teu nybygninger i de kommende to år. Hamburg Süd har 100 skibe i sin flåde og driver omkring 40 ruter.

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd forhandler fusion

Hapag-Lloyd nyder godt af højere rater

Moody's nedgraderer Hapag-Lloyd 

Relaterede artikler:

  • Hapag-Lloyd og Hamburg Süd forhandler fusion

  • Hapag-Lloyd nyder godt af højere rater

  • Moody's nedgraderer Hapag-Lloyd

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge