Tysk fusion vil skabe verdens 4. største containerrederi

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil tilsammen blive en formidabel spiller til og fra Sydamerika og matche Maersk Lines reefer-specifikke skibe, siger analytiker Lars Jensen, SeaIntel, til ShippingWatch. 
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT OG OLE ANDERSEN

En fusion mellem Hapag-Lloyd og Hamburg Süd vil skabe verdens 4. største containerrederi, der vil blande sig i toppen blandt de helt store som Maersk Line, MSC og franske CGM CMA. Samtidig vil en sammenlægning af de to tyske rederier skabe en formidabel aktør på ruterne til Sydamerika og på hele reefer-segmentet, mener analytiker og partner Lars Jensen fra analysehuset SeaIntel.

"Hamburg Süd har modsat Hapag-Lloyd en omfattende ordrebog, der udgør 40 procent af den skibstonnage, rederiet bruger lige nu. Over det næste års tid får Hamburg Süd leveret en serie på 10 skibe på lige under 10.000 teu. Rederiet har et meget højt indtag af reefercontainer, og dermed matcher rederiet med stikkontakter til 1.700 reefercontainere ombord, de store reefer-specifikke skibe, som Maersk Line også har bygget til Sydamerika-ruterne.

Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger 

"Med de store skibe og en kombination af Hapag-Lloyd og Hamburg Süd bliver det en formidabel spiller på markedet til og fra Sydamerika," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Hapag-Lloyd er i dag primært et øst-vest rederi på Stillehavet og Asien-Europa, mens Hamburg Süd stort set ikke er til stede i øst-vest-trafikken, men sejler typisk i regionale trades.

"Lige nu er Hapag-Lloyd eksponeret med omkring 22 procent af deres last fra Asien-Europa, mens omkring 23 procent kommer på Trans Pacific. I alt kommer ca. 45 procent af lasten altså fra de store øst-vest ruter, som der i den grad er hård kamp om, og som vil vedblive at være det på grund af de store skibe, der sættes ind," siger Lars Jensen.

De to rederier er blandt verdens største. Hapag-Lloyd er nummer seks med en markedsandel af containermarkedet på 3,8 pct., og Hamburg Süd er nummer 12 har en markedsandel på 2,5 pct., viser Alphaliners opgørelse over rederierne. Til sammenligning har de tre største rederier med Maersk Line, MSC og CMA CGM henholdsvis 15,4 pct. af markedet, 13,3 pct. og 8,3 pct..

Hapag-Lloyds flåde er på knap 150 containerskibe med en kapacitet på 675.273 teu og ordrer på syv 13.00 teu nybygninger i de kommende to år. Hamburg Süd har 100 skibe i sin flåde og driver omkring 40 ruter.

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd forhandler fusion

Hapag-Lloyd nyder godt af højere rater

Moody's nedgraderer Hapag-Lloyd 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også