ShippingWatch

Hapag-Lloyd og Hamburg Süd forhandler fusion

De to tyske containerrederier, Hapag-Lloyd og Hamburg Süd, oplyser tirsdag, at de undersøger mulighederne for en fusion.

De to bestyrelser i containerrederierne Hapag-Lloyd og Hamburg Süd drøfter i øjeblikket en mulig fusion mellem de to rederier og i givet fald under hvilke forhold, den skal foregå.

De to rederier er blandt verdens største. Hapag-Lloyd er nummer seks med en markedsandel af containermarkedet på 3,8 pct., og Hamburg Süd er nummer 12 har en markedsandel på 2,5 pct., viser Alphaliners opgørelse over rederierne. Til sammenligning har de tre største rederier med Maersk Line, MSC og CMA CGM henholdsvis 15,4 pct. af markedet, 13,3 pct. og 8,3 pct..

Hapag-Lloyds flåde er på knap 150 containerskibe med en kapacitet på 675.273 teu og ordrer på syv 13.00 teu nybygninger i de kommende to år. Hamburg Süd har 100 skibe i sin flåde og driver omkring 40 ruter. 

 

Begge rederier er konkurrenter til Maersk Line. Hapag Lloyd afleverede i november et pænt tredjekvartalsresultat, men har tidligere haft store udsving i økonomien. I tredje kvartal var det især højere fragtrater, der trak resultatet op. Måneden før - i oktober - nedgraderede Moody's rederiet på grund af sløje udsigter for det samlede resultat i 2012.

Bestyrelsesformand Michael Behrendt, Hapag-Lloyd.

Ottmar Gast, bestyrelsesformand Hamburg Süd.

Hapag-Lloyd nyder godt af højere rater

Moody's nedgraderer Hapag-Lloyd

Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering

 

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs