Rekordstore mængder gennem Gøteborg i 2012

Gøteborg Havn trodsede de dårlige tider i verdensøkonomien og løftede de samlede fragtmængder i Skandinaviens største havn i 2012. Ro-ro trafikken, som bl.a. DFDS er store på i Gøteborg, blev hårdt ramt af faldende svensk bilproduktion.    

Trods fortsat svag udvikling i verdensøkonomien, løftede havnen i Gøteborg, Port og Gothenburg, de samlede fragtmængder med én procent til i alt 42 mio. ton i 2012. Det er dermed et rekord-år for Gøteborg.

"Vi håndterer en stor del af Sveriges samlede handel med udlandet, og selv om vi oplevede en tilbagegang sidste år, er vi langt fra de dramatiske begivenheder i 2009," siger Magnus Kårestedt, CEO i Port of Gothenburg.

Rotterdam og Gøteborg indgår LNG-alliance 

Især tre forhold gjorde sig gældende for Skandinaviens største havn i løbet af 2012: En stigende samhandel med andre kontinenter, som erstattede faldet i europæisk handel, en stigende eksport og faldende import  samt vækst i fragtmængder gennem Gøteborg fra den svenske østkyst.

"Et fald i efterspørgslen i Europa har tvunget industrien til at finde nye markeder længere væk, og vi har set en markant fremgang i mængderne over oceanerne, mens mængderne i short sea services falder," siger Magnus Kårestedt.

Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg

Containereksporten via Gøteborg, primært papir, træ, stål, køretøjer og industrielle komponenter, steg med tre procent i 2012, mens importen faldt med fem procent. I løbet af året åbnede to nye deep sea services til Asien, ligesom forbedrede jernbaneforbindelser har fået virksomheder på østkysten til at sende deres varer ud af Gøteborg.

Port of Gotenburg håndterede 900.000 teu i 2012.

DFDS får ny Volvo-ordre 

Ro-ro-trafikken faldt fire procent sidste år. Det mest markante fald  i 2012 er køretøjer, der faldt 31 procent. Primært på grund af faldende produktion fra Volvo Torslanda-fabrikken.

Halvdelen af Sveriges olieimport sker gennem Gøteborg. I alt er mængderne af energiprodukter, ethanol, diesel, asfalt og andet, steget med ni procent i 2012 i forhold til året før. Især diselmængderne er steget voldsomt med hele 35 procent.

Gøteborg langt fra at udnytte sit russiske potentiale   

Smedegaard: Gøteborg er helt afgørende for DFDS 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også