Ny Mærsk-chef forventer flere tankkrak i 2013

Flere tankrederier er formentlig på vej mod konkurs i løbet af 2013, når deres timecharter-kontrakter indgået under de gode år udløber. Det vurderer Michael Powell, der snart tiltræder i Maersk Tankers, over for Lloyd's List.

Flere tankrederier er formentlig på vej mod konkurs i løbet af 2013, når timecharter-kontrakter indgået under de gode år udløber. Det vurderer Michael Powell over for Lloyd's List. Powell tiltræder om kort tid som ny head of operations i Maersk Tankers efter at at drevet sit eget konsulentfirma Cardinal Point Marine.

Ifølge Michael Powell er der indgået et stort antal timecharter-kontrakter tidligt i 2008, som udløber i år.

Tankgigant styrtbløder: Hårdere ramt end Torm 

"Ejere, der har indgået længerevarende kontrakter, har klaret sig fint de sidste fem år. Men det vil ændre sig," siger Michael Powell, der ikke nævner nogle navne på særligt udsatte selskaber, men han bemærker, at der sidder en del med smerter derude, og som vil få det svært med at finde støtte i bankerne.

Seneste data fra Clarkson Research Services viser, at femårige timecharter-kontrakter er faldet markant siden 2008. For VLCCere er der sket et halvering. For suezmax and aframax er raterne faldet omkring 40 procent i samme periode, men femårige timecharter-kontrakter for MR produkttankere er faldet med omkring en tredjedel.

Nils Smedegaard har "stor tålmodighed" med Maersk Tankers 

For Michael Powell, der har en fortid i bl.a. Glencore's ST Shipping & Transport og BP, har også hans nye arbejdsplads Maersk Tankers været igennem en smertefuld periode med store tab. 

Maersk Tankers hyrer tidligere BP-mand 

Maersk Tankers frasælger hele Handygas-flåden 

Maersk Tankers vil flytte Broström til København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også