ShippingWatch

Maersk Line modtager verdens største reeferskib

Maersk Line har modtaget Maersk Lanco i den såkaldte Sammax-klasse med en udvidet kapacitet på i alt 8,700 teu. Skibet er del af den serie, der sejler på reeferruter til Sydamerika, hvor Maersk forsøger at hæve raterne med 30 procent.

Maersk Line har netop modtaget Maersk Lanco i den såkaldte Sammax-klasse med en udvidet kapacitet på i alt 8,700 teu. Det er det 14 af en serie på i alt 16 skibe kontraheret i juni 2008 på DSME-værftet i Korea, Daewoo, med henblik på ruter til Sydamerika.

Ifølge Alphaliner er de nye skibe bygget med ekstra bredde og udstyret med i alt 1.700 reefer-stik, hvilket gør dem til de største største reeferskibe i markedet. Maersk Lanco er indregistreret i Hong Kong.

Maersk Line har fra 1. januar 2013 hævet raterne på reefercontainere med 30 procent, og hovedparten af konkurrenterne er fulgt med, ligesom den voldsomme rateforhøjelse har medført protester fra en række eksportører af fødevarer fra flere kontinenter.

Eksportører kræver statsstøtte efter reeferhop 

Maersk Line besluttede tidligere under bygning af skibene at booste kapaciteten på de sidste otte ved at forhøje broen på disse skibe, så der blev plads til to ekstra lag contaionere uden at forstyrre udsynet.

 

Leveringen af Maersk Lanco følger efter leveringen af Maersk Londrina i oktober 2012

Ifølge Alphaliners nyhedsbrev tirsdag har den græske reder Technomar Shipping netop modtaget det første i en serie på fire wide-beam 6.673 teu-skibe, som blev bestil på Hyundai Samho i henholdsvis maj og september 2011. De fire skibe blev strak lejet ud til Maersk Line for tre år, og Maersk Line har ligeledes lejet tre søstersikbe fra International Maritime Enterprises i fem år.

Mærsk-direktør: God start for vigtigt ratehop        

Maersk Line kan tjene stort på reefer-stigning    

Søren Skou: Reefer-raterne skal op  

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs