En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
07.01.2013kl. 06.55

Maersk Line kan tjene stort på reefer-stigning

Maersk Lines forhøjelse af reefer-raterne med 30 procent fra årsskiftet kan give rederiet en merindtægt på 1 mia. USD i år, vurderer Nordea over for Dagbladet Børsen.
af OLE ANDERSEN

Maersk Lines forhøjelse af reefer-raterne fra årsskiftet kan give rederiet en merindtægt på 1 mia. USD i år, vurderer Nordea over for Dagbladet Børsen.

Dynamar: Reefer reduceret med 60 pct. i 2020 

Det kan blive en rigtig god forretning for Maersk Line, at de fra 1. januar har sat prisen op på reefer. En prisstigning, rederier som verdens henholdsvis 2. og 3. største, MSC, franske CMA CGM og en række andre har kopieret, og som adskillige befragtere har set sig sure på, men samtidig en forretning på op til 1 mia. USD ekstra i år for Maersk Line, skriver Børsen.

"Hvis de bare får 30 pct. succes med rateforhøjelsen, så svarer det til, at de tjener det samme, som hele Maersk Line tjente sidste år, bare på den her del af forretningen – oven i det de måtte have tjent i forvejen," siger Finn Bjarke Petersen, shippinganalytiker hos Nordea til Børsen.

Derfor skiftede russisk kunde fra Maersk Line 

En succes på 30 pct. vil betyde en bundlinje med 300 mio. ekstra USD hos Maersk Line. Ifølge Maersk Line står reefer-indtjeningen for omkring en femtedel af den samlede indtjening i Maersk Line. Reefer-markedet forventes at stige med mellem 7 og 8 pct. i de kommende år, mens det normale containermarkeds vækstrate ligger på halvdelen med en forventet vækst på mellem 3 og 4 pct.

Søren Skou: Reefer-raterne skal op  

Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger 

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres 

 


Relaterede artikler:

  • Foto: Carsten Bundgaard

    Søren Skou: Reefer-raterne skal op

  • Foto: Maersk Line

    Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger

    For abonnenter

  • Foto: APM Terminals

    Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Maarbjerg
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier

Rederiforeningen forventer, at lagring af CO2 i undergrunden kan åbne et helt nyt marked for rederier.
  • Dansk-belgisk aftale om CO2-transport åbner døren for forretning til danske rederier
  • Vejen hen mod de alternative brændstoffer er fyldt med barrierer

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge