Søren Skou: Reefer-raterne skal op

Når raterne på reefertransport hos Maersk Line stiger til 1500 USD pr. teu fra 1. januar 2013, er det et uundgåeligt skridt for Maersk Line. Det fortæller adm. direktør i Maersk Line i et interview med Eurofruit, der er et marketingmagasin for indkøbere af ferske produkter i Europa.
Priserne på fragt af reeftercontainere bliver nødt til at stige for at få Maersk Line ud af sit omsætningsfald sidste år, argumenterer Søren Skou, der over for Eurofruit også betegner, at andre dele af Maersk Lines forretning skal beskæres for at nå målene.
"Jeg har udnævnt et nyt ledelsesteam hele vejen op til højeste niveau og skåret hovedkvarteret halvt ned i antallet af ansatte. Disse initiativer er begyndt at vise resultater, og jeg har lovet aktionærerne, at vi vil levere et beskedent overskud i 2013,'" siger Søren Skou i Eurofruit.
December måned skal ifølge direktøren bruges på at forhandle nye kontrakter med kunderne, der langt fra har taget godt imod ratestigningerne.
"Vi har brug for at omstrukturerer priserne til et niveau, hvor vi ikke behøver at gå tilbage til vores aktionærer og banken konstant for støtte. Vi har ikke planer om at bygge nogle containere næste år, vores helt umiddelbare plan er at få virksomheden i form til investering," siger Søren Skou til Eurofruit.
Relaterede artikler:
Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger
For abonnenter