Søren Skou: Reefer-raterne skal op

I et interview med Eurofruit fortæller Søren Skou, at Maersk Lines ratestigninger på reefersejlads er helt nødvendige for at holde forretningen kørende. Hele december skal bruges på forhandlinger mellem Maersk Line og kunderne, der er stærkt kritiske over for ratestigningen.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

Når raterne på reefertransport hos Maersk Line stiger til 1500 USD pr. teu fra 1. januar 2013, er det et uundgåeligt skridt for Maersk Line. Det fortæller adm. direktør i Maersk Line i et interview med Eurofruit, der er et marketingmagasin for indkøbere af ferske produkter i Europa.

Priserne på fragt af reeftercontainere bliver nødt til at stige for at få Maersk Line ud af sit omsætningsfald sidste år, argumenterer Søren Skou, der over for Eurofruit også betegner, at andre dele af Maersk Lines forretning skal beskæres for at nå målene.

"Jeg har udnævnt et nyt ledelsesteam hele vejen op til højeste niveau og skåret hovedkvarteret halvt ned i antallet af ansatte. Disse initiativer er begyndt at vise resultater, og jeg har lovet aktionærerne, at vi vil levere et beskedent overskud i 2013,'" siger Søren Skou i Eurofruit.

December måned skal ifølge direktøren bruges på at forhandle nye kontrakter med kunderne, der langt fra har taget godt imod ratestigningerne.

"Vi har brug for at omstrukturerer priserne til et niveau, hvor vi ikke behøver at gå tilbage til vores aktionærer og banken konstant for støtte. Vi har ikke planer om at bygge nogle containere næste år, vores helt umiddelbare plan er at få virksomheden i form til investering," siger Søren Skou til Eurofruit.

Konkurrenter fulgte Maersk Lines reefer-stigninger 

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også